Lekker samen bekvechten

,,He's dead, he has no health!'' merkt de Amerikaan Mickey Gordon (Billy Crystal) verontwaardigd op tegen een formulierenverslaafde Franse douaneman die informeert naar de gezondheidstoestand van Gordons gestorven pa.

Diens laatste wens was, in Frankrijk bij zijn gevallen oorlogskameraden uit WO II en Mickey te worden begraven en Mickey, in het dagelijks leven een gevreesd fanatieke NBA-scheidsrechter, begeleidt wijlen Gordon senior op diens `uitvlucht'. Kleine complicatie: de kist met inhoud is bij aankomst op Gallische bodem een beetje zoekgeraakt en Mickey wordt ter overbrugging een dagje op sightseeing tour meegenomen door de Amerikaanse Ellen Andrews (Debra Winger), staflid van de luchtvaartmaatschappij met bagagetransportproblemen. Telt u even mee? Snelbekkende Crystal + rap repliekende Winger + Parijs + ontbrekend lijk = Ware Liefde Voor Eeuwig. Hoewel, het kader waarin de raamvertelling Forget Paris is gegoten, laat de kijker een tijdje in het ongewisse: vrienden van het onwaarschijnlijke successtel wachten in een restaurant op het al dan niet verschijnen van duo in casu en vertellen in flashback hoe de verschillende transatlantische en interrelationele obstakels uit de weg zijn geruimd. Ach, laten we eerlijk zijn: een film van en met Billy Crystal, ex-gastheer en funny man van Oscar-soirées en niet te vergeten Sally's Harry (uit Rob Reiners essentiële ware-liefde-komedie When Harry met Sally), loopt goed af. Natuurwet. Het scenario is dan ook de liefdesbaby van Crystal zelve en feel good movie-auteurs Lowell Ganz en Babaloo Mandel, die de wereld zulke alledagverlichtende nachtlampjes brachten als de callgirlservice-vanuit-'t-mor

tuarium-komedie Night shift (Ron Howard, 1982) en het innemende zeemeerminnetjesavontuur Splash (Ron Howard, 1984). Het tweetal had enkele minder goede oogstjaren (Edtv, Father's day of Multiplicity bleven onder de Ganz/Mandel-

leukheidsmaat), maar zelfs aan hun matiger geslaagde scripts valt best plezier te beleven. Wat wil je ook met twee schrijvers die, gepokt en gemazeld door tv-sitcoms als Happy days en The odd couple, nooit voor één artistiek gat gevangen zijn. Forget Paris is een vederlicht genresouffleetje van Billy Wilders Avanti! (1972) en When Harry met Sally, en dat mag als een aanbeveling worden opgevat.

Forget Paris (Billy Crystal, 1995, VS), Net 5, 20.30-22.20u.