`Schaalgrootte is de sleutel'

Bij containerrederij P&O Nedlloyd overheerst door de verbeterde resultaten optimisme. Een beursgang en een nieuwe partner lijken een kwestie van tijd.

Nedlloyd-bestuursvoorzitter Haddo Meijer spreekt over een ,,significante verbetering''. Hij doelt op de resultaten in het tweede kwartaal van de Brits Nederlandse containerrederij P&O Nedlloyd. Daarmee is de langgekoesterde wens van Nedlloyd om de containerrederij naar de beurs te brengen weer een stapje dichterbij gekomen.

Nedlloyd heeft een vijftig-procentsbelang in P&O Nedlloyd – en overigens ook in luchtvaartmaatschappij Martinair. Toegang tot de kapitaalmarkt maakt het voor de containerrederij eenvoudiger om een nieuwe (Aziatische) partner voor de containerederij aan te trekken. En dat is nodig om in de voorhoede van de mondiale containervaart te kunnnen blijven opereren. Meijer, eveneens de topman bij P&O Nedlloyd, is optimistisch.

Ondanks het feit dat de tarieven voor containervervoer nog steeds onder druk staan, zijn de rederijen optimistisch en zien zij betere tijden aankomen. Waar is dat optimisme op gebaseerd?

,,Dat is mede gebaseerd op de prognoses die we al in het eerste, zwaar verliesgevende kwartaal van dit jaar hebben gedaan, waarbij we al hebben voorspeld dat de resultaten in het tweede kwartaal siginificant zouden verbeteren. Ik durf nu al te voorspellen dat we in het derde kwartaal weer een behoorlijke winst zullen maken. Dat heeft met een aantal zaken te maken. De vervoersstromen op de voor ons belangrijkste vaart Europa-Verre Oosten zijn 9 à 10 procent gegroeid in het tweede kwartaal en op de Pacific met 5 procent. Daarnaast hebben we een omvangrijke kostenbesparing doorgevoerd, waarbij we dit jaar 350 miljoen dollar besparen. Daarvan is inmiddels al 300 miljoen gerealiseerd. Ook worden onze computeriseerde handelssystemen waarmee we meer inzicht in onze klanten en de markt krijgen en een betere en snellere service kunnen verlenen steeds geavanceerder.''

Niettemin zijn de prijzen voor het vervoeren van containers nog steeds te laag om alleen daarmee een fatsoenlijk rendement met P&0 Nedlloyd te behalen. Hoe lost u dat probleem op?

,,We denken dat we nog anderhalf keer zo groot moeten worden dan nu om ook in de toekomst in de voorhoede te kunnen blijven van deze branche. Of om het op zijn Engels te formuleren: je moet scale and smart zijn. Je krijgt betere opbrengsten door zowel schaalgrootte als geavanceerde handelssystemen. Beide zaken zijn nauw aan elkaar gekoppeld.''

Schaalgrootte kan het snelst worden gerealiseerd door het aantrekken van een nieuwe partner. Waar haalt P&O Nedlloyd die vandaan?

,,Wij hoeven er geen geheim van te maken dat in de Pacific de grootste potentiële groei zit voor P&O Nedlloyd en dat we op die routes relatief zwak vertegenwoordigd zijn. Wil je verder consolideren dan zul je op zoek moeten naar een partner die in die regio sterk is. Ook wegens dit punt is een beursgang van P&O Nedlloyd niet onbelangrijk.''

Nedlloyd wil zijn aandeel in Martinair nog graag verkopen aan KLM?

,,Dat dossier is niet wezenlijk veranderd. Brussel blokkeert nog steeds een overname door KLM. Maar mocht er geld vrijkomen uit Martinair dan is het logisch dat dat terugvloeit naar de aandeelhouders van Nedlloyd.''