Lijkbalsem is niet grappig

In Groot-Brittannië is beroering ontstaan over reclame voor de Amerikaanse tv-serie Six Feet Under. Er kwamen meer dan honderd klachten binnen over de campagne, waarin producten worden aangeprezen voor begrafenisondernemers. Six Feet Under gaat over een familie die een begrafenisbedrijf runt. Thema's als homoseksualiteit en dood worden briljant behandeld. De serie blinkt bovendien uit door een groot, vaak macaber, gevoel voor humor.

In Groot-Brittannië adverteert Channel 4 op billboards en in bladen met advertenties waarin o.a. een lijkbalsem wordt aangeprezen met de tekst `skin to die for'. De reclames zijn geïnspireerd op quasi tv-commercials uit de serie. Volgens Channel 4 zijn de advertenties onmiskenbaar een grap. Maar volgens de reclamecommissie verwart het de Britten slechts. De zender wordt aangeraden de campagne niet te herhalen. In mei werden in de VS billboards van Six Feet Under verwijderd omdat ze beledigend en schokkend zouden zijn.

De serie wordt in Nederland uitgezonden door de NPS. Vanaf woensdag 3 september herhaalt de NPS de laatste vier delen van het eerste seizoen en zendt daarna het vervolg uit. Het uitzendtijdstip is vervroegd van 's maandagavonds laat naar 20.30 uur op woensdag. ,,We denken daarmee het grotere publiek te kunnen bereiken dat er volgens ons is voor deze waardevolle serie'', aldus de NPS.

De Britse advertenties vindt de NPS erg mooi. ,,We hebben er helaas het budget niet voor'', zegt een woordvoerder.