Stork voert in eerste halfjaar winst fors op

Industrieconcern Stork heeft door kostenbesparingen en een aantal langjarige opdrachten in het eerste halfjaar de winst weten op te voeren. Vooral in het afgelopen kwartaal heeft Stork goed gepresteerd.

De halfjaarwinst van 36 miljoen euro is een forse verbetering ten opzichte van de 17 miljoen winst een jaar eerder, toen Stork in een turbulente fase verkeerde. Topman A. Veenman werd opgevolgd door S. Vollebregt, die geduld claimde bij het ontwikkelen van een nieuwe strategie voor Stork, dat nu vijf kernactiviteiten heeft: technische dienstverlening, luchtvaartindustrie, industriële componenten, de bouw van kippenslachtmachines en machines voor textieldruk. Het bedrijf wordt al jaren geconfronteerd met het verwijt dat die activiteiten nauwelijks synergie vertonen. Vollebregt verklaarde vanochtend dat `continu' aan de strategie wordt gewerkt.

Stork heeft in de eerste zes maanden minder orders binnengekregen dan vorig jaar in dezelfde periode, maar de kwaliteit van de opdrachten is verbeterd, want het bedrijf heeft zich verzekerd van een aantal langjarige opdrachten. De omzet in het eerste halfjaar liep terug van 443 naar 400 miljoen.

Bestuursvoorzitter Vollebregt toonde zich in een toelichting tevreden dat de winstgevendheid verder is verbeterd. Het bedrijf richt zich verder op kostenbeheersing en sluit extra maatregelen niet uit. Vorig jaar schrapte Stork al 900 arbeidsplaatsen. Stork telt bijna 15.000 werknemers. Voor de tweede helft van dit jaar verwacht Vollebregt een positief resultaat, waarbij hij er niet voetstoots vanuit gaat dat de winstniveaus van de afgelopen kwartalen worden geevenaard.

Stork Aerospace produceert in een splinternieuwe productiehal van 40 miljoen euro het aan de TU ontwikkelde superlichte vliegtuigmateriaal glare, dat ondermeer wordt gebruikt in de Airbus A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Stork hoopt jaarlijks met glare een omzet te behalen van 30 miljoen euro. Uit tests is echter gebleken dat er bij hoge temperaturen en onder druk problemen ontstaan met glare. De panelen van het dak van de Airbus A380 kunnen ribbels gaan vertonen. Stork Aerospace zegt dat dit alleen gebeurt onder extreme omstandigheden.