Schotse Irakees redt Air Holland

Air Holland heeft een nieuwe geldschieter gevonden waardoor het bedrijf weer even lucht krijgt. Het sleepte meteen een megaorder in de wacht, door een opdracht van de twee grootste reisorganisaties, TUI en Thomas Cook.

De Schotse zakenman van Irakese afkomst, Dhia al-Ani, lijkt de redder te worden van Air Holland. Bestuursvoorzitter Cees van Dormael bevestigde vanmorgen dat een investeringsgroep rond al-Ani een ,,substantieel bedrag'' in de verlieslijdende luchtvaartmaatschappij heeft gestopt. Deze financiële zekerheid was voor TUI Nederland en Thomas Cook voldoende om met Air Holland in zee te gaan. Gisteren maakten de twee grootste reisorganisaties bekend dat zij vanaf 1 november gezamenlijk 120.000 stoelen inkopen naar verre bestemmingen met Air Holland.

`Uiterst betrouwbaar', `ondernemend' en `dynamisch' waren de kwalificaties die TUI en Thomas Cook gebruikten om hun nieuwe gezamenlijke partner de hemel in te prijzen. Air Holland betrouwbaar? Dat is een snelle metamorfose voor de maatschappij die in juli nog voor de zoveelste keer zocht naar een geldschieter. In de chartermarkt, met zijn grote concurrentie en hoge fluctuaties, wist Air Holland zich sinds zijn ontstaan in 1985 met moeite staande te houden. Steeds weer wist de directie het bedrijf op het nippertje te redden. Zowel voor reisorganisaties die vliegtuigstoelen zochten als voor passagiers was de naam Air Holland daarom juist synoniem met `onbetrouwbaar'. Maar met de investering van Dhia al-Ani lijkt het bedrijf voorlopig weer gered en `betrouwbaar'.

Van Dormael zat gisteren te glunderen. Het contract dat hij – eerst voor een jaar – heeft gesloten met TUI en Thomas Cook voor het vervoer van toeristen naar verre oorden, is een klapper. TUI en Thomas Cook hebben beide 60.000 stoelen ingekocht. Het belang van de twee reisorganisaties zit hem puur in de lagere prijs door de gezamenlijke inkoop, maar Van Dormael verzekert niettemin dat zijn bedrijf winst maakt op de deal.

Air Holland lijkt paradoxaal genoeg te profiteren van de wereldwijde crisis in de reiswereld – minder omzet door economische teruggang, oorlog in Irak en de longziekte sars. TUI Nederland en Thomas Cook, beide dochters van Duitse moederbedrijven, zagen zich door de afnemende volumes genoodzaakt de handen ineen te slaan. Op hun verre bestemmingen gaan de twee concurrenten samenwerken.

Van de bestaande chartermaatschappijen was Air Holland een voor de hand liggende keus. Transavia, het grootste charterbedrijf, vliegt hoofdzakelijk met Boeing 737's, toestellen voor de korte afstand. Zusterbedrijf Martinair wil zijn eigen boekingssysteem niet opgeven, terwijl Dutchbird behoort tot de stal van Sudtours, een concurrent van TUI en Thomas Cook.

Kan Air Holland deze grote opdracht van TUI en Thomas Cook wel aan? Het bedrijf beschikt over slechts drie toestellen, die een druk rooster van tien bestemmingen in Latijns-Amerika, Azië en Afrika moeten vliegen. Dezelfde vliegtuigen moeten worden gebruikt voor de reeds bestaande chartervluchten naar de Nederlandse Antillen. Maar bestuursvoorzitter Louis Frankenhuis van TUI Nederland wil niets weten van risico's die hij loopt met Air Holland, mocht een van de toestellen door pech of onderhoud aan de grond blijven. ,,Daarover zijn met Air Holland duidelijke afspraken gemaakt en komt geheel voor hun verantwoordelijkheid'', aldus Frankenhuis. Ook van de wankele financiële basis van Air Holland ligt hij niet wakker; TUI is, zo zegt Frankenhuis, niet bereid te helpen, mochten zich nieuwe moeilijkheden voordoen.

Air Holland zegt in oktober twee nieuwe toestellen in gebruik te zullen nemen.