Advertenties zetten Wegener op verlies

Krantenconcern Wegener, onder meer uitgever van het Utrechts Nieuwsblad en De Gelderlander, heeft het afgelopen halfjaar verlies gedraaid. Oorzaak is de sterk teruggevallen advertentiemarkt. In de tweede helft van dit jaar verwacht het bedrijf nog steeds een teruggang in de advertentie-omzet.

Dit heeft het Apeldoornse bedrijf vanochtend bekendgemaakt. Het verlies is uitgekomen op 1,9 miljoen euro, tegen een winst van 2,8 miljoen euro een jaar eerder. De omzet daalde het afgelopen halfjaar met 86 miljoen euro naar 420 miljoen euro.

De dalende omzet noopt het concern voortdurend te snijden in de kosten. Het afgelopen halfjaar is bij de krantendivisie het aantal werknemers met 311 afgenomen, 5 procent van het personeelsbestand. De komende tijd staan volgens bestuursvoorzitter J. Houwert nog eens ongeveer 250 banen op de tocht.

Wegener zelf stuurt het concern op het bedrijfsresultaat vóór afschrijvingen. Deze indicator daalde met ruim 21 procent tot 33,4 miljoen euro. Wegener blijft vasthouden aan de verwachting dat dit jaar waarschijnlijk een lager bedrijfsresultaat te voorschijn komt dan een jaar eerder. Omzet en resultaat zijn in de tweede jaarhelft traditioneel zwakker.

Houwert zegt zich geen zorgen te maken over de regionale activiteiten van de landelijke dagbladen De Telegraaf en de Volkskrant. De Telegraaf is nu regionaal actief in Amsterdam, Rotterdam en Twente. De Volkskrant begint eind deze maand met een regiokatern in de provincie Utrecht. ,,We vrezen ze niet'', zegt Houwert. ,,Onze regionale focus is sterker. Bovendien is het moeilijk om in één product eigenlijk twee producten te maken.''

Houwert zegt dat de kranten van Wegener geen plannen hebben om ook op zondag te verschijnen. De Telegraaf heeft onlangs dit initiatief aangekondigd. Wel denkt het concern aan andere producten specifiek voor het weekend. Maar Houwert wil daar verder niets over kwijt.