Turkse cola blijkt hit onder nationalisten

Het lijkt de omgekeerde wereld: een Amerikaanse cowboy bestelt in Manhattan een Cola Turka en gedraagt zich als een Turkse macho met gebedskraaltjes. Met deze commercial maakt de Turkse Cola Turka een snelle opmars in Turkije. De oorlog in Irak en het nationalisme helpen ook.

Conglomeraat Ulker, producent van chocolade en koekjes, begon de campagne voor Cola Turka op 4 juli, de dag dat Amerikanen elf Turkse soldaten in Noord-Irak arresteerden, omdat zij een aanslag zouden beramen tegen een Koerdische gouverneur. Kort daarna werden ze vrijgelaten. De arrestatie veroorzaakte een diplomatieke rel en versterkte de nationalistische gevoelens van vele Turken.

Nu Cola Turka, in de kleuren rood en wit van de Turkse vlag, zijn intrede succesvol heeft gedaan, mikt het concern eind van dit jaar op 25 procent van de colamarkt in Turkije, zo meldde de Chicago Tribune onlangs. Distributeurs kunnen de vraag nauwelijks aan. Concurrenten Coca-Cola en Pepsi hebben hun prijzen drastisch verlaagd en proberen de consument te lokken met allerlei acties.

Afgelopen maand zorgde de nieuwe frisdrank voor de nodige commotie toen de `altijd vruchtensap drinkende' Turkse premier Erdogan op een werkbezoek Cola Turka bestelde. `Schandaal', kopte de Turkse krant Star. De zoon van de premier is in Istanbul distributeur van de producten van Cola Turka-producent Ulker.

Als uiting van politieke gevoelens zijn in verschillende landen anti-Amerikaanse colavarianten verschenen: Zam Zam Cola in Iran, Qibla Cola in Groot-Brittannië en Mecca Cola in Frankrijk. Maar Ulker wilde helemaal geen statement maken en beweert te zijn verrast door de nationalistische effecten van Cola Turka.