Time Warner wil AOL-loos verdergaan

AOL Time Warner, 's werelds grootste mediaconcern, denkt erover de eerste drie letters van zijn bedrijfsnaam te schrappen. Die staan voor America Online, op zijn beurt weer de grootste internetserviceprovider van de wereld, die het traditionele tijdschriften-, film- en televisie-conglomeraat Time Warner uit New York in 2000 overnam op het hoogtepunt van de internethype. Opmerkelijk genoeg zijn het juist de AOL-mensen die aandringen op de naamsverandering om te voorkomen dat Time Warner wordt meegesleurd in de negatieve publiciteit rondom de onderzoeken naar de boekhoudpraktijken bij AOL.

Richard Parsons, onder wiens leiding AOL Time Warner zich van enkele voormalige AOL-managers heeft ontdaan, zoals begin dit jaar AOL-oprichter Steve Case, zou al enige tijd pleidooien moeten aanhoren van voorstanders van een vernieuwd AOL-loos Time Warner. Onder hen Jonathan Miller, hoofd van AOL, die in een aan de media uitgelekt memo bij Parsons aandrong op het weghalen van de naam, die de activiteiten van de divisie geen goed zou doen. Tegen AOL loopt onder andere een onderzoek naar de boekhouding van advertentie-inkomsten en ledenbestand.

Oudgedienden van Time Warner, die zich destijds hevig verzetten tegen de verrassende overname door het jonge internetbedrijf uit Virginia en sinds de fusie met lede ogen de koersval van 75 procent van het gecombineerde bedrijf hebben aangezien, kunnen zich uitstekend in het voorstel vinden, aldus ingewijden geciteerd in de Amerikaanse media. Parsons zou op de aanstaande bijeenkomst van de directie in september de knoop doorhakken.

Met het verdwijnen van de letters AOL wordt het einde van de dominantie van dit bedrijf binnen AOL Time Warner ook op symbolische en uiterlijke wijze bezegeld.

BOEKBESPREKING: pagina 12