Bank `ontdekt' hockey

`Het is tijd voor hockey', luidt de slogan waarmee de Rabobank het Nederlandse publiek dezer dagen via de media bestookt. Al acht jaar is de bank hoofdsponsor van de Nederlandse hockeybond (KNHB), maar nog nooit wierp het bedrijf zich zo nadrukkelijk op als de beschermheer van wat het ,,een aantrekkelijke familiesport'' noemt.

Wielrennen was, met dank vooral aan de gelijknamige wielerploeg, jarenlang het voornaamste sportieve uithangbord van Rabobank. Dat blijft het, maar: ,,Sinds het succesvolle WK van 1998 in Utrecht is hockey ook een beetje volkssport geworden'', zegt woordvoerder Paul van den Berg. ,,Mede daarom willen wij onze betrokkenheid niet langer onder stoelen of banken steken.''

In de aanloop naar het Champions Trophy-toernooi dat zaterdag in Amstelveen begint en de Europese kampioenschappen (mannen en vrouwen) in Barcelona (1-13 september) ging zondag daarom een grootscheeps publiciteitsoffensief van start, dat wordt ondersteund door een bombardement aan tv-spots.

Rode draad in de campagne, met daarin een prominente rol voor de internationals, is het van het voetbal en schaatsen afgekeken `Oranje-gevoel'. Hoeveel de campagne heeft gekost, wil Van den Berg niet zeggen. ,,Dat doen wij nooit.''

De bank steekt jaarlijks tien miljoen euro in de wielerploeg. Acht miljoen is gereserveerd voor de andere twee sporten (hockey en paardensport) en de `culturele bijdragen' (Van Gogh Museum en Stichting Museumjaarkaart).

Van een drastische koerswijziging in het sponsorbeleid is volgens Van den Berg geen sprake. ,,Maar hockey blijkt een laagdrempelige sport, een sport die door de vele successen van de nationale ploegen in de afgelopen jaren positieve associaties oproept bij het grote publiek. Dat is de les die we uit 'Sydney' hebben getrokken: we moeten meer doen met het succes. Nu de KNHB bovendien op zoek is naar een groter en een breder publiek, doen wij daar graag aan mee.''