Albert Heijn doelwit van nieuwe rage: de flitsende `flash mob'

Ongeveer honderd mensen hebben gisteravond het winkelend publiek van een Albert Heijn-supermarkt in het centrum van Amsterdam belaagd in een `flash mob'. Met dit uit de Verenigde Staten overgewaaide fenomeen duikt plotseling een menigte mensen op. Zij doen met zijn allen spontaan iets geks en verdwijnen dan. Via internet worden tevoren het tijdstip en de verzamelplek aangekondigd.

De `flash mob' in Amsterdam was gebombardeerd tot `paparazzi mob'. Nietsvermoedende mensen die de winkel verlieten, werden vier minuten lang beroemd gemaakt, geflitst en toegejuicht door de menigte die zich voor de entree had verzameld. Via e-mail waren van tevoren de instructies gegeven, waaronder het verzoek om een camera met flits mee te nemen.

Tot het laatste moment waren de activiteit en de plek waar het zich allemaal zou afspelen, geheim gehouden. Op drie plaatsen in Amsterdam konden mensen aan het begin van de avond de laatste instructies halen. Vandaar trokken mensen naar het Albert Heijn-filiaal achter het paleis op de Dam. De bedenkers vroegen de deelnemers zich zo onopvallend mogelijk te gedragen. Dat was geen probleem bij de winkel in Amsterdam, waar altijd veel toeristen met camera's rondlopen.

Exact om 19.17 uur barste het flitsgeweld los. De meeste bezoekers van de supermarkt reageerden gelaten op het geflits en gejuich van de menigte. Buitenlandse toeristen wisten niet wat hun overkwam. Een enkeling kon de lol er wel van inzien en probeerde zich als een beroemdheid langs de `paparazzi' te manoeuvreren. Om 19.21 uur gingen de deelnemers op in de stroom toeristen en voorbijgangers.

Alleen de inderhaast opgetrommelde beveiligingsbeambten van de supermarkt en de aanwezige filiaalleider konden er niet om lachen.

,,Normaal had ik het misschien wel grappig gevonden'', aldus Albert Heijn-chef C. van den Berg. ,,Normaal worden we tevoren ook even ingelicht, maar nu heb ik niks gehoord.''