Omzet Ahold daalt door lagere dollar

Supermarktconcern Ahold heeft in het afgelopen kwartaal 12,4 procent minder omzet geboekt dan over dezelfde periode vorig jaar. Belangrijkste reden voor de daling tot 13 miljard euro is de zwakke dollar.

Zonder die negatieve effecten blijft de omzetstijging beperkt, zo liet de moederonderneming van Albert Heijn vanochtend weten. De omzetgroei, inclusief overnames en afstoting van onderdelen maar exclusief valuta-effecten, steeg 1,3 procent. Ahold deed geen mededelingen over de winstontwikkelingen.

In de Verenigde Staten daalde de autonome omzet, waarbij de prestaties van supermarkten worden vergeleken met dezelfde winkels vorig jaar, met 1,9 procent. In het afgelopen kwartaal nam de omzet van het door boekhoudschandalen geplaagde US Foodservice, dat voedsel levert aan restaurants, ziekenhuizen, scholen en kantines, toe met 0,2 procent.

Het concern maakte ook bekend dat het deze week een nieuwe bestuursvoorzitter voor US Foodservice heeft gevonden. Ahold zal de naam van deze nieuwe topman, die van buiten Ahold wordt aangetrokken, binnenkort bekendmaken.

Voor Europa maakte Ahold geen autonome omzet bekend, maar inclusief overnames en valuta-effecten bleef de verkoopstijging beperkt tot 0,9 procent. Afgelopen week werd bekend dat de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn sinds begin dit jaar kampt met een afnemend marktaandeel in Nederland, maar in een toelichting zei tijdelijk financieel bestuurder D. Eustace van Ahold wel dat Albert Heijn kampte met `tegenwind' en dat AH het slechter deed dan de nummer twee, C1000. In het moederconcern van C1000, Schuitema, heeft Ahold een meerderheidsbelang.

Aholds supermarkten in Latijns-Amerika (Brazilië, Argentinië, Chili, Paraguay en Peru) boekten meer omzet, exclusief valuta-invloeden 11,4 procent. In Azië was de stijging 2,5 procent. Ook voor Latijns-Amerika en Azië maakte Ahold geen autonome omzetcijfers bekend. De omzet in beide continenten werd sterk beïnvloed door consolidatie en afstoting van onderdelen.

Ahold wees erop dat de resultaten moeilijk vergelijkbaar zijn met die van concurrenten als het Amerikaanse Wal-Mart en het Franse Carrefour. Deze ondernemingen hebben de afgelopen dagen resultaten bekendgemaakt die over het algemeen gunstiger waren. Ahold zegt dat in tegenstelling tot deze concurrenten zijn tweede kwartaal doorloopt tot 12 juli.