Meer hitte, meer ijs, meer winst

Met de hitte in heel Europa grijpen consumenten massaal naar ijsjes, bier en frisdrank. De warmte duurt zo lang dat beursanalisten de winstprognoses voor een aantal voedingsbedrijven bijstellen.

Elke vrijdagmiddag pakt aandelenanalist Gerard Rijk van ING Barings de krant er nog eens bij en tikt de verwachte temperaturen van de belangrijkste Europese hoofdsteden in zijn computer. Met een rekenmodel kan hij voorspellen hoeveel bier Heineken en Grolsch dat komende weekeinde verkoopt. Gezien de aanhoudende hitte denkt hij dat veel bankanalisten de winstverwachtingen van bierfabrikanten flink verhogen. ,,De winstverwachting voor Heineken zal 4 à 5 procent hoger uitkomen'', meent Rijk.

De warme zomer heeft voor enkele bedrijven een uniek effect op de winstverwachting. De hitte duurt niet alleen lang, maar de temperaturen zijn ook relatief hoog en bovendien heerst dit weerbeeld in bijna heel Europa. Vooral multinationals als Heineken en Unilever profiteren. Analisten dachten tot begin deze week dat de winst van deze bierbrouwer dit jaar met 3 procent zou stijgen. Rijk verwacht dat het aanhoudende mooie weer hen dwingt die prognose te verhogen tot 7 à 8 procent. Hij berekende dat in landen die voor Heineken belangrijk zijn, vooral rond de Middellandse Zee, de temperatuur in het derde kwartaal tot nu toe 2,3 graden hoger is dan vorig jaar.

Woensdag verhoogde Deutsche Bank de winstprognose voor Heineken al met 2 procent. Gisteren kwam Friesland Bank met een hogere waardering voor de aandelen van Heineken en concurrent Grolsch. Analist Peter Koster van Friesland Bank voorspelt zelfs een extra winststijging voor Heineken van 5 à 10 procent. ,,Volgende maand komen ze weer met cijfers'', zegt Koster. ,,Dat zou wel eens een goed-nieuws-show kunnen worden.'' Voor Grolsch is hij nog positiever, omdat dit merk relatief meer verkoopt in supermarkten dan Heineken. Consumenten kopen met deze weersomstandigeheden vooral bier om thuis te drinken. De woordvoerder van Grolsch weet dat de brouwer nu ,,ongekende omzetten'' haalt.

Analist Peter van der Lely van Iris, dat adviseert voor Robeco en Rabobank, is voorzichtiger. Hij denkt dat de winst van Heineken dit jaar 2 tot 5 procent extra stijgt. Supermarktketen Albert Heijn constateert al sinds eind vorige maand een hogere bierverkoop, maar de omzetten liggen deze week minimaal 20 procent hoger dan normaal in augustus. ,,Bier is een echte uitschieter wat betreft drank,'' zegt een woordvoerster.

Albert Heijn ziet ook een abnormale stijging van de ijsomzet. ,,We verkopen deze week vijf keer zoveel ijs als normaal voor deze tijd.'' Marktleider Unilever (Ola, Magnum, Cornetto) verdient in Europa tientallen miljoenen euro's extra aan het zonnige weer. ,,We werken keihard om de productie en voorraden op peil te houden'', zegt marketingmanager Robert Hein Schermers van de ijsdivisie. Ondanks zijn inspanningen is het ijsje Split al een paar dagen uitverkocht. ,,In Nederland ligt de vraag naar ijsjes tientallen procenten hoger dan normaal.'' Uit concurrentieoverwegingen wil hij niet nauwkeuriger zijn.

Unilever zal met dit warme weer minder worst en soep verkopen, verwacht analist Rijk van ING Barings. Maar dat compenseert het bedrijf door de betere ijsverkopen. Dat levert Unilever volgens hem dit jaar 50 à 100 miljoen euro meer winst op. Bovendien stappen mensen met deze hoge temperaturen vaker onder de douche en draaien ze meer wasjes. Daardoor levert de verkoop van Unilevers shampoo (onder meer Andrélon), deodorant (Axe) en zeep (Omo) ook extra winst op.

Een woordvoerder van de multinational spreekt bovendien van een `forse dubbelcijferige groei' van Lipton Ice Tea ten opzichte van de vorige zomer. Unilever liet afgelopen week weten dat zijn winst per aandeel dit jaar stijgt met 10 à 12 procent. ING Barings denkt eerder aan 13 à 15 procent.

Analist Paul Hofman van Van Lanschot Bankiers liet vanochtend weten het ook langzamerhand tijd te vinden om nog eens goed naar de winstprognoses van Heineken, Grolsch en Unilever te kijken. ,,Ik kan me voorstellen dat ik deze maand nog besluit dat ik iets omhoogga''.