Eigen nieuws

Vissen

Vanmorgen had ik een brasem gevangen en nog een voorntje in de gracht bij oma. Mijn hengel boog helemaal rond: er kwamen steeds boten aan en mijn dobber ging onder. En mijn opa heeft hem eraf gehaald en toen hebben we de voorn in de memmer gedaan met water erin.en opa heeft hem met zijn blote handen in de gracht gegooid en toen zei hij doei tegen de voorn.

Eigen nieuws en tekening van Milo van Gool, 7 jaar, Breda

Bliksem

Na het ontbijt gingen we naar Gimmelwald hiken. Toen we terug in Murren waren wilden mijn vader en moeder naar een feest van de Jodelclub, dus liepen we helemaal door naar Allmendhubel. Van al dat hiken kregen we een razende honger, dus we gingen op dat feest ook lunchen. Mijn broers namen een Bratwurst met brood en ik Raclette. We dronken Sprite. Toen we eindelijk lekker zaten te eten hoorde ik een enorm geklingel. Een grote Zwitserse koe liep naar onze tafel en likte met zijn tong mijn broertje Guus zijn eten op. En ook zijn glas Sprite! Wij renden hard weg.

Toen we thuis kwamen begon het heel hard te stormen. Het regenwater kwam in watervallen de berg af. De volgende dag lazen we in de krant dat er drie bergbeklimmers gedood waren door de bliksem.

Hier volgen wat tips als je in het onweer komt in de bergen:

1. Schuil nooit onder een boom, maar ga in de auto zitten of in een huis met een bliksemafleider.

2. Als je nog op de berg bent: maak je zo klein mogelijk en leg alles wat ijzer is ver van je weg. Ook je zakmes of zoiets.

Eigen vakantienieuws van Marijne Dijkstra, 10 jaar, Wassenaar

Frank Groothof

Ik ben naar een verhaal van Frank Groothof geweest. Frank was een professor en hij vertelde een verhaal van een jongen en een meisje. Die kwamen een leeuw tegen en toen dacht de jongen dat de leeuw het meisje had opgegeten. Maar dat was niet zo, het meisje had zich verstopt. De jongen heette Pyramus en het meisje heette Thisbe.

Het verhaal was in Amsterdam in het Concertgebouw. Er was ook mooie muziek bij. Er was een bas en een fluit en een trompet en een fagot en een klarinet. Frank vertelde het verhaal en de muziek vertelde het verhaal mee.

Wij zaten boven op het balkon. De stoelen waren van fluweel. Frank snuitte zijn neus in het jasje van de dirigent. Ik was er heen gegaan met mijn nichten uit Brazilië. We waren met de trein gegaan en de tram en dat was veel leuker dan met de auto.

Eigen nieuws van Floortje van Oppen, 6 jaar, Houten

Reünie

De eerste 2 dagen gingen we naar de refambo. Dat is een familie-reonie. Daarmee ga je leuke dingen doen.

Toen gingen we naar de boot. We gingen met de zeilboot naar Denemarken. 2 weeken lang. Eigenlijk was de boot van anderen mensen.

De eerste dag van de laatste week was ik zeeziek. Ik had 6 keer gespuugd!

The end.

Eigen nieuws van Merlijn Reesink, 7 jaar, Santpoort-Noord.

Trein naar de wolken

We zijn in Argentinië op vakantie in Salta met de Tren a las Nubes geweest. Dat betekent trein naar de wolken. Je rijdt helemaal tot aan de top van de bergen en weer terug. Je zit de hele dag in de trein: van zeven uur in de ochtend tot tien uur in de avond. Je maakt wel een tussenstop in een indianendorpje. De indianen stonden al op ons te wachten met allerlei spullen om te verkopen. Ze hadden omslagdoeken, handschoenen, sjaals. Steeds in maar vier kleuren: wit, bruin, zwart en grijs. Ze hadden het allemaal zelf gebreid. Ze verkochten kleine nep-lama's van lama-wol maar ook echte! Dat was niet zo slim want hoe kan je nou een lama in de trein stoppen? Onderweg gingen we nog over een brug die op 4.200 meter hoogte over een ravijn ging. Dat was heel eng. Als je naar beneden keek, werd je helemaal misselijk. De hele tijd reed er over de weg naast ons een busje met de `fans' van de trein om te zien hoe wij door de bergen tuften. Op de terugweg traden muzikanten op in de trein en werd er gedanst. Ik doe de groeten aan iedereen die mij mist en vooral aan Karin.

PS Ik sta rechts op de foto. We zitten in de wolkentrein.