Voorkeur Beeldende Kunst

Elke Krystufek Naakt & mobiel

`Ik heb besloten om van mijn leven een kunstwerk te maken', heeft Krystufek ooit in een interview gezegd. ,,Ik heb geen privéleven. Alles is openbaar.'' Erg origineel is die uitspraak niet. Kunstenaars als Tracey Emin en Nan Goldin gingen haar daar voor. Dat deze tentoonstelling desondanks zo'n indruk maakt, heeft te maken met de totale overgave die uit het werk spreekt. Krystufek neemt haar kunstenaarschap bijzonder serieus. Tussen haar depressies door werkte ze aan een immens oeuvre, dat foto's en video's bevat. Niet alleen haar zielenroerselen geeft Krystufek bloot, ook haar lichaam leren we door en door kennen. In dezelfde zaal hangen vijftig panelen met ieder 36 foto's waarvan een groot deel uit naaktportretten bestaat. Maar naast foto's en video's omvat haar oeuvre ook vele honderden tekeningen en schilderijen.Uiteraard gaan ook al deze werken over haarzelf. Tientallen geschilderde koppen staren je vanaf de wanden aan, allemaal met dezelfde indringende ogen. En anders dan de foto's, vervelen deze krachtig gepenseelde zelfportretten geen moment.

Elke Krystufek Naakt & mobiel t/m 28 sept in het GEM, Stadhouderslaan 43, Den Haag. Open di t/m zo 14-22u. Inl: 070-3381133 of www.gem-online.nl

Jacob de Wit

Het Grootste schilderij van het Paleis op de Dam stamt uit de eerste helft van de 18de eeuw en stelt Mozes verkiest de 70 Oudsten voor, naar Numeri II, vers 24-27. Dit enorme werk werd tussen 1735 en 1737 geschilderd door Jacob de Wit (1695-1754). Aan dit werk is de zomertentoonstelling in het Paleis gewijd, zowel aan enkele tientallen voorstudies voor dit werk als geheel als aan de details (personages, koppen, handen).

Een bedrieger in het paleis. Jacob de Wit (1695-1754). T/m 31 aug in het Paleis op de Dam, Amsterdam. Open dagelijks van 11-17u. Inl 020-6204060 of www.koninklijkhuis.nl/paleizen.

Pearl Perlmuter

De inmiddels 87-jarige beeldhouwster Pearl Perlmuter heeft zichzelf altijd te klein gehouden. Als echtgenote van Wessel Couzijn emigreerde ze in 1946 van haar geboortestad New York naar Nederland. Het viel haar zwaar haar kunstenaarschap te ontwikkelen in de schaduw van de dominante Couzijn. De expositie van haar beelden beperkt zich tot de periode 1957-1968. Het Kröller-Müller toont enige van haar beste sculpturen.

Pearl Perlmutter: sculpturen 1957-1968 t/m 17 aug. Kröller-Müller Museum, Houkampweg 6, Otterlo. Di-zo 10-17u.

Angelika Platen

In het Fries Museum is de tentoonstelling van kunstenaarsportretten van de Duitse fotografe Angelika Platen te zien. Zij had in 1968 het idee om portretten te gaan maken van de hippe kunstenaars van dat moment. Zo'n vijf jaar reisde ze over de hele wereld tentoonstellingen af en maakte vele honderden zwart-wit-portretten van die kunstenaars die toen nog jong en aanstormend waren, maar nu tot de top van de hedendaagse kunst horen.

Angelika Platen, Artists t/m 21 sept, Fries Museum, Turfmarkt 11 Leeuwarden. Di t/m zo 11-17u www.friesmuseum.nl