Hogere prognose Schuitema na goede eerste zes maanden

Ahold-dochter Schuitema, vooral bestaande uit supermarktketen C1000, heeft in het afgelopen halfjaar 30 procent meer nettowinst geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat resultaat is beter dan de op Albert Heijn na grootste supermarktketen eerder dit jaar had verwacht. Daarom verhoogt het bedrijf haar winstprognose voor dit boekjaar.

Gisteren nabeurs maakte Schuitema bekend dat de omzet in het eerste halfjaar gestegen is met 10 procent tot 1,73 miljard euro. De nettowinst kwam uit op 23 miljoen euro.

Ondanks dat Schuitema twaalf van haar 492 supermarkten afstootte, nam het marktaandeel van C1000 toe van 14,4 naar 15,5 procent. Het detailhandelsconcern verhoogt daarom de prognose van haar nettowinst voor dit lopende boekjaar van 12 à 20 procent naar 20 à 30 procent.

Schuitema, dat voor 73 procent in handen is van supermarktbedrijf Ahold, zegt de resultaten flink te hebben verbeterd door betere winstmarges. Er werd dus meer verdiend op de producten die de onderneming verkocht. ,,We zijn bijzonder tevreden over de resultaten,'' zei bestuursvoorzitter J. Brouwer gisteren in een verklaring. ,,Zeker in een stagnerende levensmiddelenmarkt en toenemende concurrentie.''

Brouwer zegt er alle vertrouwen in te hebben dat de keten de groei uit het eerste halfjaar ook in de tweede helft van dit jaar kan vasthouden. In de eerste zes maanden bedroeg de autonome groei 6,7 procent, tegen 3,1 procent voor de hele supermarktbranche.

Vanochtend reageerde de beurskoers positief op de halfjaarresultaten. Hoewel de effectenbeurs negatief was gestemd, kon de koers van het aandeel Schuitema met ruim 6 procent omhoog tot 16,50 euro.

De Schuitema-cijfers komen kort voor de publicatie van de omzet van Ahold morgen. Vrijdag presenteert het moederconcern van concurrent Albert Heijn haar cijfers. Onduidelijk is of het Zaanse concern mededelingen doet over de marktpositie van Albert Heijn. Afgelopen week werd bekend dat de marktaandeel van Albert Heijn in het eerste halfjaar flink was gedaald, evenals dat van andere duurdere supermarkten, zoals Super De Boer en Edah. Albert Heijn verloor marktaandeel aan C1000, Aldi, Lidl en Dirk van den Broek.