Inspectie: El Al bepaalt vertrek

De Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al mocht volgens de internationale regels zelf bepalen of een vrachtvliegtuig veilig kon vertrekken van Schiphol. Dat zegt een woordvoerder van de inspectiedienst van Verkeer en Waterstaat.

Volgens de inspectie was er ,,geen enkele aanleiding'' om de Boeing 747-200 die afgelopen zondag met een klapband uit New York was gekomen, voor vertrek nog apart te keuren. ,,Dan zouden we El Al anders behandelen dan andere maatschappijen'', zegt de woordvoerder van de inspectie. Hij verwijst naar internationale regels voor het vliegverkeer. ,,We doen steekproefgewijs inspecties''. Het toestel is maandagochtend wel bekeken door de Raad voor de Transportveiligheid die het incident onderzoekt. De onderzoekers hebben hierbij echter niet de luchtwaardigheid bekeken.

De El Al-Boeing verloor zondag aan het eind van de middag boven Nederlands grondgebied enkele stukken van de romp; een zogenoemde huidplaat van 80 bij 80 centimeter kwam neer in Langeraar. Die beschadiging kan volgens deskundigen heel goed het gevolg zijn geweest van de klapband bij het opstijgen van het JFK-vliegveld in New York.

De klapband werd kort na het opstijgen vastgesteld. Overleg tussen bemanning en El Al-management in Tel Aviv leidde tot het besluit om uit te wijken naar Schiphol. ,,Dat is de basis voor al het vrachtverkeer van El Al'', aldus een verklaring van de Israëlische maatschappij. De KLM heeft vervolgens op verzoek van El Al de noodzakelijke reparaties uitgevoerd. De Nederlandse maatschappij doet hierover geen enkele mededeling: ,,Wat wij voor een klant doen gaat anderen niets aan''.

Het Tweede-Kamerlid Karimi (GroenLinks) heeft vandaag vragen gesteld aan de staatssecretaris van Economische Zaken en de minister van Buitenlandse Zaken. Ze is bezorgd over de bijzondere positie van El Al op Schiphol. Die werd ook al bekritiseerd tijdens de parlementaire enquête naar de Bijlmerramp in 1999. Met de aanbevelingen om hier verandering in te brengen is volgens Karimi niets gebeurd. Centraal hierbij staan de wapentransporten. In de eerste helft van dit jaar zijn 23 vluchten uitgevoerd om wapens door te voeren zowel van als naar Israël.