Hittegolf in Portugal en Spanje: dodental opnieuw gestegen

Het dodental van de hittegolf en de verwoestende bosbranden in Spanje en Portugal is gisteren opnieuw opgelopen.

In Spanje kwamen vier mensen om het leven, drie in Andalusië en een in Ciudad Real in Centraal-Castilië. Zij werden het slachtoffer van hart- of ademhalingsproblemen. Het dodental als gevolg van een week van hitte – in Sevilla en Cordoba werd gisteren een temperatuur van 41 graden gemeten, in Madrid werd het 40 graden – staat in Spanje nu op veertien.

In Portugal eisten de zware bosbranden gisteren drie levens. In een ziekenhuis in Lissabon stierf een man aan zware brandwonden; nabij de stad Oleiros, op 170 km ten noordoosten van Lissabon, vond de brandweer het verkoolde lichaam van een bejaarde vrouw die door de vlammen was verrast en het lichaam van een man die door de rook was gestikt. Het totale dodental in Portugal ligt nu op twaalf. De bosbranden zijn vanuit satellieten in de ruimte te zien. ,,Dit is geen brand, dit is de hel'', zei een brandweerman in Degolados, een bergdorp op 200 km van Lissabon. De Europese Commissie besloot in te gaan op een Portugees verzoek om hulp en daarvoor het fonds voor solidariteit met natuurrampen aan te spreken. Inmiddels is in Portugal 54.000 hectare bos in vlammen opgegaan. Vandaag werd bericht dat de meeste bosbranden onder controle zijn; alleen die langs de Spaanse grens zijn dat nog niet.

In de Italiaanse regio Ligurië, die grenst aan Frankrijk, is het aantal bosbranden gisteren toegenomen. Drie van de vier provincies waaruit Ligurië bestaat werden getroffen door acht grote bosbranden. Een daarvan bedreigt de voorsteden van Genua. In Milaan steeg het kwik gisteren tot 38,5 graden, de hoogste temperatuur die daar sinds 1902 is gemeten.

In de schilderachtige Gorges du Tarn in het zuiden van Frankrijk woedt een bosbrand die zich dreigt uit te breiden. ,,We zitten hier op een vulkaan'', zo zei gisteren de brandweer in het departement Lozère.

Britse reizigers kregen gisteren te maken met grote vertragingen in het treinverkeer. Door de hitte zetten rails uit, hetgeen machinisten dwingt de snelheid te matigen.