Elke afwijzingsbrief bel ik na

Bij het huidige economisch tij kan iedereen werkloos worden, ook mensen die zich veilig wanen. Vijfde en laatste deel van een serie.

Mark van de Sande (31), econoom, was chief information officer van T-space, een internet-start-up. Tot het bedrijf oktober vorig jaar failliet ging. ,,Toen ik net op straat stond reageerden mensen verbaasd. Hé, jij werkloos, je had toch zo'n gave baan? Nu vragen mensen niet eens meer of ik nog sollicitaties heb lopen. Mensen willen resultaat zien.

,,Toen ik drie jaar geleden bij T-space begon, zaten we middenin de internet-hype. Investeerders betaalden kapitalen voor een mooi idee. Zodra een start-up winst begon te maken, brachten ze het naar de beurs om snel te cashen. Dat was de bedoeling. Maar de meeste start-ups maakten helemaal geen winst. T-space zou een marktplaats gaan bouwen waar advertentieruimte aangeboden en verkocht kon worden. Marktplaats was toen hét buzz-woord in de internetwereld. We hadden een privé-investeerder, een satellite office op de Keizersgracht in Amsterdam, echt de start-up feeling. Keihard werken, tot diep in de nacht doorgaan, 's middags uitgebreid lunchen met je collega's, veel geld. Mijn sociale leven bestond bijna niet meer. Vrienden rekenden er al op dat ik toch twee uur later kwam op een afspraak.

,,De site was voor 99 procent af, we zouden een launch-event houden om het product te lanceren, met bekende Nederlanders om het lintje door te knippen. Alles erop en eraan. Het event is een paar keer uitgesteld. En uiteindelijk is het product er nooit gekomen. De investeerder vond het een goed product, maar niet het juiste moment om ermee de markt op te gaan.

,,We kregen een nieuwe directeur, een nieuw pand, we zouden een nieuwe strategie bedenken en daar nieuwe investeerders bij zoeken. Ik heb toen getwijfeld of ik er wel mee door moest gaan. Maar ik dacht, ik ben ergens aan begonnen, ik wil het ook afmaken. Ik kwam in vaste dienst, werd lid van het managementteam, kreeg een goed salaris met uitzicht op opties en aandelen als ons nieuwe product zou gaan verkopen. We wilden het hele proces van advertentiemaken, van het idee tot de uiteindelijke campagne, gaan automatiseren. We schreven een nieuw businessplan, een investorsmemorandum om nieuwe investeerders te trekken en zaten met grote internationale partners om de tafel.

,,In de loop van 2001 klapte de beurs in elkaar en daarmee de koers van internetbedrijven. Investeerders werden voorzichtiger. Wij besloten nog een keer de strategie te wijzigen. T-space zou een business-accelerator worden. We hadden zoveel ervaring opgedaan met businessplannen schrijven en investorsmemoranda schrijven, dat we andere buitenlandse bedrijven wilden helpen hun producten in de Europese markt te zetten. Iedereen was heel enthousiast, maar we hadden als bedrijf nog geen cent verdiend. En dat houdt natuurlijk een keer op. Je kunt niet in het hoofd van een investeerder kijken. Je weet niet of hij niet meer kan of wil betalen. In oktober kwam de curator langs. T-space was failliet. We moesten ons dezelfde dag nog melden bij het Centrum voor Werk en Inkomen.

,,Ik heb twee maanden niks gedaan. De tijd genomen om alles te laten bezinken. Toen ik weer ging solliciteren, bleek hoe slecht de markt nu is. Het grootste struikelblok is dat ik het stempel `internet' op me heb. Veel mensen weten niet wat het inhoudt. Dat is dat onbeschrijfelijke, wat alleen maar een hype was. Zelf heb ik het ook wel even gehad met internet. Ik ben mijn wilde haren kwijt. Ik wil het liefst een baan als productmanager, in elk geval iets in de marketing of sales. Ik kan boten verkopen, of scheerapparaten. Maar ik moet eerst mezelf verkopen.

,,In het begin moest ik mijn trots verbijten. Schreef heel persoonlijke brieven. Geen zielig verhaal, maar gewoon wat ik heb meegemaakt en wat ik daarvan heb geleerd. Nu bel ik elke afwijzingsbrief na, om ze alsnog te overtuigen van mijn kwaliteiten. In het begin raakte ik er gefrustreerd van. Nu heb ik geen hoge verwachtingen meer. Misschien moet ik een folder over mezelf maken, mooi papier, foto erbij. Alles om maar op te vallen, om in elk geval op gesprek te komen. Eenmaal op gesprek, maak ik een goede kans.''

Eerdere afleveringen van deze serie verschenen op 19, 24, 28 en 31 juli en zijn te vinden op www.nrc.nl/dossiers/werk onder `werk en loopbaan'.