Alstom NL: geen paniek

Zorgen maakt hij zich niet. Paul Kruit, directeur van Alstom Nederland, klinkt aan de telefoon ontspannen. ,,Ach, de ontwikkelingen van de afgelopen dagen zijn een stap in een proces dat is ingezet tijdens de laatste aandeelhoudersvergadering.''

Bij Alstom Nederland – volgens Kruit winstgevend – werken ongeveer 350 mensen verdeelt over drie vestigingen in Utrecht, Ridderkerk en Rijswijk. Ridderkerk is met 250 mensen de grootste vestiging, daar vindt de ontwikkeling plaats van elektrische aandrijvingen voor treinen, metro's en trams. In Utrecht ontwikkelt Alstom beveiligingssystemen voor het spoor. In Rijswijk zit de verkoop- en onderhoudsorganisatie – dat laatste vooral voor elektriciteitscentrales.

,,Wij houden onze klanten natuurlijk voortdurend op de hoogte van wat er gebeurt'', zegt Kruit. ,,Paniektelefoontjes hebben wij daarom niet gekregen'', verzekert hij. Opdrachtgevers zijn onder meer Nederlandse Spoorwegen, het Rotterdams vervoersbedrijf RET – waar vanaf eind deze maand zestig trams aan worden geleverd –, energieproducent Reliant en bedrijven als Corus, DSM en Dow Chemical.

Er zijn volgens Kruit de komende jaren mooie opdrachten te vergeven, met name op transportgebied. ,,Wij proberen de treinen voor de HSL te leveren. Daarnaast zijn we in de race voor nieuwe stoptreinen van de NS, waarmee 1 miljard euro is gemoeid. En verder willen we graag de beveilingssystemen leveren voor de Betuwelijn.''