Franse staat komt met steun Alstom

De Franse staat zal het wankelende Franse conglomeraat Alstom redden door een belang van bijna een derde te kopen. Dat heeft de Franse minister van Financiën, Francis Mer, vanmorgen bevestigd.

Daarmee komt de Franse regering tegemoet aan de eisen van de grote Franse banken om op deze manier Alstom (bouwer van de dubbeldekker-treinen van de NS, van de TGV, cruiseschepen en elektriciteitscentrales en -netten) te redden.

Volgens het Franse persbureau AFP heeft minister Mer aan Europees Commissaris Mario Monti (Mededinging) vanmorgen de reddingsoperatie bekendgemaakt.

Volgens verscheidene Franse media was er afgelopen zaterdag onder regie van het Franse ministerie van Financiën en Economie overleg gevoerd over een concreet reddingsplan voor Alstom. De banken, BNP Paribas voorop, zouden daarbij eisen dat de Franse staat de helft van de aandelenemissie van 600 miljoen euro voor zijn rekening neemt, een emissie waartoe Alstom begin deze maand het fiat van zijn aandeelhoudersvergadering kreeg.

Dat komt erop neer dat de Franse staat voor bijna een derde weer aandeelhouder wordt van het verlieslijdende conglomeraat, nadat Alstom in 1987 werd geprivatiseerd. Maar belastinggeld voor zo'n reddingsoperatie bestemmen zal volgens waarnemers niettemin op zwaar verzet van de Europese Commissie stuiten.

Vorig jaar had Alstom van zijn aandeelhouders toestemming gekregen voor een kapitaalemissie van 617 miljoen euro, maar zonder dat die vervolgens de beloofde ommekeer bracht. Integendeel: in het jongste boekjaar, dat op 31 maart eindigde, leed Alstom een nettoverlies van 1,4 miljard euro, terwijl de omzet met 9 procent was gedaald tot 21 miljard euro. Een jaar eerder was het nettoverlies nog 139 miljoen euro. Het conglomeraat heeft een bankschuld van bijna 5 miljard euro. De beurskoers is in twee jaar met 90 procent gekelderd en nog maar 3,08 euro waard.

Daarbij wordt het conglomeraat door schandalen geplaagd. Begin vorige maand moest het een voorziening van 51 miljoen euro treffen voor ,,boekhoudkundige onregelmatigheden'' bij een dochter in de Verenigde Staten. Kwaad bloed onder de aandeelhouders zette de vertrekpremie van 5,1 miljoen euro voor topman Pierre Bilger die 11 maart aftrad.

Om zijn schulden te delgen heeft het conglomeraat onder leiding van de nieuwe topman, Patrick Kron, onlangs voor 1,1 miljard euro zijn turbinepoot aan de Duitse concurrent Siemens verkocht.