Een gloedvol tijdschrift over design

Zoals de filmwereld het festival van Cannes heeft en de kunstwereld de Biennale van Venetië, zo trekt de hele designwereld ieder voorjaar naar Milaan om de Salone di Mobile te bezoeken. Honderden bedrijven presenteren daar hun nieuwste ontwerpen, maar omdat de Salone meestal als een vakbeurs wordt beschouwd, lees je daarover weinig in de reguliere media. Wie die schade wil inhalen komt al snel in de verleiding er bladen als Elle Wonen en Eigen Huis & Interieur (in hoge stapels in iedere kiosk) op na te slaan, om vervolgens telkens te constateren dat die vol staan met interieurporno van het soort: het ziet er mooi uit, maar de harde werkelijkheid is anders.

Nee, wie echt op de hoogte wil blijven van modern design, kan beter een vaktijdschrift als Frame lezen. Ook Frame staat vol met gladde, gloedvol uitgelichte foto's, en is vormgegeven volgens de laatste verantwoorde trends, maar tijdens het doorbladeren heb je als lezer in ieder geval niet het gevoel te worden beschouwd als een wandelende zak geld die zo snel mogelijk dient te worden leeggeschud bij de locale stoelenboer. Dat komt niet alleen doordat Frame veel inhoudelijker schrijft over design, maar ook doordat veel artikelen gaan over zaken die niet direct je persoonlijke bestedingspatroon betreffen – zoals, in het laatste nummer, zowel de Salone in Milaan als de inrichting van bibliotheken. Dat laatste levert prachtige foto's op, van onder andere een bibliotheek in Dresden, ontworpen door Ortner + Ortner, die er in z'n statige, grootste, maar toch strakke ontwerp helemaal uit ziet zoals je een hedendaagse universiteitsbibliotheek zou wensen. Ook de boekwinkel en bibliotheek die Maarten Van Severen ontwierp voor het nieuwe Van Abbemuseum zijn aanstekelijk – net als in het echt trouwens. Alleen in de foto's van de privé-bibliotheek van de Schotse kunstenaar Douglas Gordon komt die ouderwetse design-hebberigheid weer bovendrijven: Andrew Miller ontwierp een ruimte als een enorme Donald Judd-sculptuur, met lossen hokken en felgekleurde achterwanden die er zo vrolijk en toch esthetisch uitziet dat je hem meteen in je eigen kamer wilt nabouwen.

Over Douglas Gordon gesproken: deze nieuwe Frame zit sowieso vol met verbanden met de beeldende kunst. Zo wijdt het blad een groot stuk aan kunstenaar/ontwerper/bedenker John Körmeling, wordt een nieuw `ervaringsbeeld' van Mariko Mori in Bregenz besproken, en kijkt het blad en detail naar de renovatie, door het bureau 51N4E, van het aloude Groeninge Museum in Brugge. Het is even wennen om de Van Eycks en Rogiers aan strakke witte wanden te zien hangen, met daarvoor knalrode lopers en tapijten. En ook de zaal vol Eames-stoeltjes waarop de toeschouwer rustig kan kijken naar de muren vol met 19-de-eeuwse landschappen is prikkelend. Zodat er uiteindelijk bij dit artikel alsnog één conclusie overblijft: toch zelf gaan kijken.

Frame, juli/augustus 2003, 164 blz. Prijs €15,00. Inl. www.framemag.com

    • Hans den Hartog Jager