Campagne Telfort uit piëteit aangepast

Telecombedrijf Telfort heeft gisteren in overleg met de Stichting Herdenking 15 augustus 1945 besloten zijn geplande grootscheepse reclamecampagne voor die datum aan te passen. De stichting protesteerde toen bekend werd dat Telfort juist op de herdenkingsdag van de capitulatie van Japan – het einde van de Tweede Wereldoorlog in Azië – alle Nederlanders opriep de vlag uit te steken om te vieren dat het bedrijf weer Nederlands wordt.

Volgens het telecombedrijf is gistermiddag in een gesprek met voorzitter A. Folmer van de stichting bepaald dat de vlaggenactie toch doorgaat. Telfort zal op die dag echter afzien van adverteren voor deze campagne op radio, televisie en in de kranten. Het bedrijf zegt dat het nooit zijn intentie is geweest mensen of groepen te kwetsen of te beledigen.

Folmer liet na afloop weten dat ook zij tevreden is over het verloop van het gesprek. ,,We hebben een goed compromis gesloten. Het is fantastisch dat ze ons zo zijn tegemoetgekomen.''

Telfort zei dat het voorafgaand aan de actie bij ministeries en diverse ambassades is nagegaan of 15 augustus een officiële feest- of herdenkingsdag is. Dat zou niet het geval zijn. Het is wel een dag waarop overheidsgebouwen in Nederland de vlag uithangen om het formele einde van de Tweede Wereldoorlog te vieren. De stichting organiseert op deze dag ook een herdenkingsbijeenkomst waarbij diverse hoogwaardigheidsbekleders, onder wie premier Balkenende, aanwezig zullen zijn. Ze was bang dat de telecomcampagne tijdens zo'n emotionele herdenking kwetsend zou zijn.

Telfort, dat nu nog O2 heet, is vrijdag begonnen met de campagne. Het telecombedrijf is van plan huis-aan-huis miljoenen plastic Nederlandse vlaggen te verspreiden. Ook mogen mensen zelf een vlag ontwerpen. Wie hem uithangt, maakt kans op vijf jaar gratis bellen en sms'jes versturen en ontvangt ieder jaar een nieuwe telefoon, aldus een woordvoerster van Telfort.