Opzij kijken

Zomaar een zomermiddag. In de Vecht ligt een onafzienbare rij woonboten, keurig naast elkaar, met daarop de meisjes van plezier. Gekleed in felgekleurde kruippakjes, turend naar hun nagels en knipogend naar de automobilisten die in een file langs de cabines rijden.

De meisjes vertellen dat ze de laatste tijd minder verdienen. Dat komt niet alleen door de recessie of doordat er regelmatig mensen van de belastingdienst op de loopplank verschijnen, zeggen ze, maar door de reconstructie van hun Utrechtse prostitutiestraat.

Een serieus probleem is dat er minder parkeerplaatsen zijn, vertellen de vrouwen. Vroeger stalden de klanten hun auto op een grasveld of aan weerszijden van de straat. Maar de grasvelden zijn afgezet met betonnen palen en langs de straat kan alleen nog in vakken worden geparkeerd. In die vakken staan de auto's van de meisjes zelf. Veel klanten komen hier in de pauze van hun werk, legt een blondine uit, en als ze niet voor de deur kunnen parkeren, komen ze te laat op hun werk terug. Dus komen ze niet meer.

De huur van een cabine bedraagt wekelijks vierhonderd euro voor twaalf uur per dag. Een gemiddeld bezoek levert vijftig euro op. Een Duits meisje in een roze bikini vertelt dat zij gewend was achthonderd euro per week te verdienen, maar nu nog maar zeshonderd euro vangt. Met andere woorden: ze houdt maar tweehonderd euro over en daarvoor kan ze maar beter van huis uit opereren.

De reconstructie is met de beste bedoelingen en in overleg met vele betrokkenen uitgevoerd, stelt de gemeente. Doel was de sociale veiligheid en de leefbaarheid ter plaatse te vergroten. Er is een fietspad aangelegd als onderdeel van de toeristische route tussen Maarssen en Utrecht. De straat is versmald en er is een hek geplaatst tussen fietspad en rijbaan, zodat jongens op scooters niet snel even een autoruit kunnen inslaan en daarna wegwezen. De stoep en de loopplanken naar de cabines zijn vernieuwd.

Een beheerder van het grootste cabineverhuurbedrijf geeft de meisjes gelijk als het gaat om het parkeerprobleem. Andere klachten neemt hij minder ernstig, zoals dat de loopplanken zo glad zouden zijn dat de klanten als het ware naar binnen glijden en de dames er met hun naaldhakken tussen blijven steken. Of dat de keerlus in de straat te smal zou zijn voor klanten in vrachtwagens.

Truckers zijn niet de grootste klanten, zegt hij. Ook wordt er gezegd dat de rijbaan zo smal is geworden dat automobilisten elkaars buitenspiegels eraf rijden. Dat gebeurt regelmatig, zegt de beheerder, maar dat komt toch vooral doordat vooral 's avonds laat dronken en gedrogeerde herrieschoppers heen en weer scheuren, en ook, zegt hij, omdat de filerijders in deze straat nu eenmaal meer opzij kijken dan recht voor zich uit.