`Ik kan geen slaaf zijn van een onderneming'

SBS-topman Fons van Westerloo vertrekt van SBS, dat hij meer dan acht jaar geleden in Nederland oprichtte, naar de concurrent, de Holland Media Groep (HMG).

Toen hij begin dit jaar een ,,eervolle aanbieding'' niet automatisch terzijde kon schuiven, begon hij na te denken. ,,Blijkbaar was het tijd voor iets nieuws.'' Fons van Westerloo (57), directeur van SBS Nederland (SBS6, NET5 en V8) maakte vrijdag bekend dat hij overstapt naar de grote concurrent, de eveneens commerciële Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Yorin). HMG is groter dan SBS, maar maakt geen winst. Van Westerloo volgt er Dick van der Graaf als directeur op, die een maand geleden liet weten zich niet te kunnen vinden in de financiële doelstellingen voor de korte termijn van het bedrijf.

Waarom vertrekt iemand bij een winstgevend bedrijf dat hij zelf heeft opgebouwd en waar hij grote vrijheid heeft?

,,Bij SBS was het inmiddels allemaal zo vertrouwd geworden, ik was zo vergroeid met dat bedrijf dat ik een stukje van het meubilair aan het worden was. Toen kreeg ik een eervolle aanbieding, nog vóór het aanbod van HMG, en het feit dat ik daar even over na heb gedacht, dat ik dat niet meteen heb afgewezen, heeft me aan het denken gezet.''

Die eervolle aanbieding schijnt een zetel in de raad van de bestuur van de Publieke Omroep te zijn geweest.

,,Ja, daar ben ik inderdaad voor gepolst.''

Was dát dan niet de grootste uitdaging?

,,Ja, dat was het zeker. Maar de Raad van Bestuur betekent veel vergaderen en dat ligt me niet. Ik ben toch meer iemand om direct mensen aan te sturen.''

En waarom ging u juist in op het aanbod van dé commerciële concurrent van SBS?

,,De uitdaging is vooral dat RTL een veel grotere media-onderneming is. En ik had een heel goed gesprek met Gerhard Zeiler, CEO van de RTL groep (eigenaar van HMG, red.). Dat klikte meteen. Anders had ik het niet gedaan.''

Hield uw contract bij SBS geen concurrentiebeding in, waardoor u niet zou mogen overstappen naar concurrenten?

,,Jawel, officieel zou ik pas in april 2004 mogen beginnen, maar SBS houdt mij er niet aan.''

U neemt alle kennis over SBS mee naar de directe concurrent, vindt u dat wel netjes?

,,Ach, er zijn helemaal niet zo veel geheimen in Hilversum. Als je wilt weten wat de concurrent gaat maken, informeer je gewoon bij de producenten.''

Het nieuws van uw vertrek is hard aangekomen bij SBS-medewerkers. U bént SBS, zeggen zij. Kon dat u niet weerhouden?

,,Ik vond het wel moeilijk toen ik vrijdag bij HMG meteen heel warm en hartelijk ontvangen werd. Maar zulke gevoelens moeten je niet tegenhouden. Je kunt geen slaaf zijn van een onderneming omdat je er vanaf het begin bij was. En ik was geen eigenaar van het bedrijf, dat is ook een verschil.''

Op de valreep hebt u Veronica, inclusief het goed renderende Veronica Magazine binnengehaald bij SBS. Was HMG niet geïnteresseerd in een winstgevend programmablad?

,,Misschien wel, maar de mensen die mij kennen weten dat ik loyaal ben. Ik heb geen moment getwijfeld of ik dat moest doorzetten. De directie van SBS heeft mij ook gevraagd de onderhandelingen met Veronica nog af te ronden.''

Uw voorganger bij HMG, Dick van der Graaf, liet bij zijn vertrek weten zich niet te kunnen verenigen met de financiële doelstellingen voor de korte termijn bij HMG. Kunt u daar wel aan voldoen?

,,Ik heb niets opgelegd gekregen. Maar ik heb wel de targets gezien en die lijken mij heel bescheiden.''

Waar is SBS beter in dan HMG?

,,De zenders van SBS zijn beter geprofileerd. Bij SBS6 zegt iedereen: volkszender, bij NET5: vrouwen en bij V8: jongeren. Bij RTL4, 5 en Yorin is dat minder duidelijk.''

En wat zijn de sterke punten van HMG?

,,HMG heeft bijvoorbeeld als een van de weinigen een winstgevende nieuwe-media-tak. Dat komt onder meer door de sms-jes van Idols.''

Vorig jaar besloot u uitzendingen met veel seks op SBS6 te stoppen. En seks op de HMG-zenders?

,,De tijd is er niet meer naar, niet bij SBS en niet bij HMG.''

U hebt altijd gezegd: een zender kan niet zonder ten minste één nieuwsprogramma. SBS6 heeft er nu twee: Hart van Nederland en Stem van Nederland. Blijft dat zo als u weg bent of komen er dan gesponsorde nieuwsprogramma's ?

,,In het algemeen kun je zeggen dat je sterke persoonlijkheden nodig hebt om de druk van de aandeelhouders te weerstaan. En ik moet zeggen dat ik het niet erg zou vinden als items in bijvoorbeeld Shownieuws gesponsord zouden zijn. Er moet gewoon geld verdiend worden, daar moet je niet al te moeilijk over doen. Maar een zender heeft een nieuwsprogramma nodig en ik zal dat mijn opvolger nogmaals op het hart drukken.''