Een berging vol superlatieven

Bij de ingang van het Kanaal, de drukste zeestraat ter wereld, is een deel van het gezonken autoschip Tricolor uit het water gehesen. Een stukje Hollands glorie tussen Dover en Duinkerken dat zelfs ramptoeristen trok.

,,De berging van de Tricolor is een van de grootste, meest gecompliceerde en duurste bergingen uit de geschiedenis. Alleen het huren van de twee hijskranen kost al 70.000 euro per dag.' De verslaggever van Sky Channel kijkt met ernstige blik in de camera. Vanaf een afstand staat Hans van Rooij, directeur van het Rotterdamse bergingsbedrijf Smit, het tafereel een beetje verwonderd te bekijken. ,,Voor dat bedrag krijg je echt deze twee hijskranen niet hoor', zegt Van Rooij.

Wel geeft hij toe dat ook Smit uitsluitend in superlatieven heeft gedacht wat betreft de plannen om het op de Noordzee bij de ingang van het Kanaal tussen Dover en Duinkerken gezonken autoschip Tricolor in negen delen te zagen, vervolgens uit het water te hijsen, op een ponton te zetten en naar Zeebrugge te verslepen. Daar worden het wrak en zijn lading (2.871 Volvo's, Saabs en BMW's uit de duurdere prijsklasse) tot het laatste schroefje op een voor buitenstaanders niet toegankelijke plek verpulverd. Een eis van de autofabrikanten die bevreesd zijn dat onderdelen uit de auto's op de vervangingsmarkt zullen worden verhandeld. Tot wat voor brokken dat kan leiden weet Ford, dat voor ondeugdelijke banden onder de Explorer een miljardenclaim kreeg.

Maar ook zonder de assurantiebesognes zijn de problemen al groot genoeg. De Tricolor is een schip van 190 meter lang, 35 meter breed en 30 meter hoog. Het contract dat Smit, de Belgische dochter URS en Multraship uit Terneuzen met de verzekeraars heeft afgesloten, bedraagt 40 miljoen dollar. ,,We hadden deze klus als Smit misschien ook wel alleen kunnen klaren, maar bij dit soort operaties zijn de risico's daarvoor te groot', zegt Van Rooij. ,,Zowel financieel als operationeel. Je kunt als berger niet al je mensen en materieel maandenlang op één karwei zetten. Want je kunt ze ook plotseling wel eens ergens anders nodig hebben. Dat heb je vorige week weer gezien met de berging van dat containerschip Pelican op de Westerschelde. Bovendien weten twee meer dan één. Het uitdenken van een bruikbaar plan voor een berging van dit formaat is niet eenvoudig.'

Van Rooij was gisteren een van de ceremoniemeesters van het mediacircus, gevormd door een honderdtal journalisten en fotografen, dat zich had ingescheept op het partyschip de `Seastar' in Oostende. Van daaruit is het tweeënhalf uur varen naar de Tricolor waar de bergers juist bezig zijn het eerste deel van het autoschip uit het water te tillen. Een karwei dat tergend traag verloopt, met een paar centimeter per minuut. Veel te fotograferen of filmen is er niet, want het grootste deel bevindt zich nog onder water. Ook niet voor een journaal dat met een helikopter boven de plek cirkelt. En ook niet voor de ramptoeristen, die zich met rubberbootjes uit zowel Engeland als Frankrijk de spiegelgladde zee op hebben gewaagd en gevaarlijk dicht de bergingsoperatie naderen. ,,Levensgevaarlijk', zegt Smit pr-man Lars Walder. ,,Ze beseffen niet dat hier tientallen kabels onder water lopen. Wordt er per ongeluk één strak getrokken, weg bootje.' Ook een Frans marinefregat dat in de buurt is onderkent het gevaar van de situatie niet en laat de dagjesmensen met rust.

In de takels van de twee grootste bokken ter wereld, de Asian Hercules en de Rambiz, die gezamenlijk maximaal drie ton kunnen tillen, hangt inmiddels de zes verdiepingen tellende machinekamer van de Tricolor, waar wat blubber en water uitdruppelt. ,,Binnen een dag is dit één bonk roest nu het wrak uit het water is', zegt bergingsleider Bert Kleijwegt, al 38 jaar in dienst bij Smit. Van hergebruik van de auto's die de komende maanden naar boven zullen worden gehaald, waar de fabrikanten zo bang voor zijn, kan hij zich dan ook weinig voorstellen. Niettemin slaakt ook Kleijwegt een zucht van verlichting dat alles zo soepel verloopt. De berging van de eerste twee in stukken gezaagde delen van bijna 3.000 ton is het meest gecompliceerde deel van de berging van het 20.000 ton metende schip, het grootste dat de Nederlandse bergers ooit naar boven hebben gehaald. Het bergingskarwei, dat wordt bemoeilijkt door de enorme stroming in het Kanaal, zal zeker tot oktober duren. Afhankelijk van het weer op de Noordzee.

Wel drijven er overal kleine olieplassen op het water, afkomstig uit het schip en motorolie van de auto's. ,,Dat mag geen naam hebben', zegt Van Rooij. ,,We hebben hier een schip in de buurt dat alles meteen opveegt. Voor olie op het strand hoeft niemand bang te zijn.'

Gerectificeerd

Berging

In het artikel Een berging vol superlatieven (4 augustus, pagina 9) staat dat de twee grootste bokken ter wereld, de Asian Hercules en de Rambiz, samen drie ton kunnen tillen. Hun gezamenlijk hefvermogen is 3.000 ton. Van het gezonken autoschip Tricolor wordt vermeld dat het 20.000 ton meet. Het gewicht van schip en lading is 20.000 ton.