Consumenten besparen op luxe

Bij een inkomensdaling bezuinigen Nederlandse consumenten het eerst op vakantie, uitgaan en luxegoederen. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vanochtend bekendgemaakt.

Het CBS stelt vast dat het lijstje van bezuinigingsposten in de afgelopen twintig jaar erg veranderd is. In 1982 stond de auto nog bovenaan het lijstje. Een op de vier consumenten wilde toen de auto kwijt in economisch slechtere tijden. In 1993 was dit nog krap één op de zeven consumenten. Nu geldt dat nog slechts voor een op de elf Nederlanders. Op het lijstje staan behalve de drie genoemde posten onder meer huishoudelijke apparaten en woninginrichting.

Nederlanders zijn onzeker over hun financiële toekomst, zo constateert het CBS. Het consumentenvertrouwen is in twintig jaar niet zo laag geweest als op dit moment. Als gevolg daarvan bezuinigen consumenten bij voorkeur op vakanties, uitgaan, huishoudelijke apparaten en woninginrichting. Als ze nog meer moeten schrappen, overwegen ze minder te besteden aan de auto, kleding en schoeisel. Voeding, dranken en tabak vormen de hekkensluiter in de bezuinigingsdrang.

De consumptiegroei van de goederen waarop het eerst wordt bezuinigd, blijkt meer af te nemen dan gemiddeld. In de jaren van 1996 tot 2000 steeg het volume van de consumptie met gemiddeld 4 procent per jaar.

Daarna begon de economie te haperen en was de vraag naar de producten met gemiddeld 1 procent lager. Ook de toename van de consumptie van voeding, dranken en tabak, kleding en schoeisel en de auto is met ongeveer een factor vier verminderd, zo heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek bekendgemaakt.