Marktpositie Albert Heijn snel achteruit

Albert Heijn verliest snel terrein aan de concurrentie. De grootste supermarktketen van Nederland heeft in het eerste halfjaar een tiende van haar marktaandeel verloren in vergelijking met afgelopen jaar.

Dat blijkt uit vertrouwelijke gegevens van onderzoeksbureau GfK. Albert Heijn had eind juni 2002 een marktaandeel van 24,2 procent. Dat is de afgelopen twaalf maanden teruggelopen naar 21,8 procent. Daarmee verloor Albert Heijn, afgezien van het matig draaiende Laurus, het meeste. Elk procentpunt marktaandeel vertegenwoordigt op jaarbasis een omzet van circa 250 miljoen euro.

Een woordvoerder van Albert Heijn (AH) wil de cijfers niet bevestigen. ,,Het is voor ons wel economisch zwaarder dan vorig jaar. Alle duurdere supermarkten hebben het moeilijk.'' Het bedrijf hecht meer aan het cijfer voor het hele jaar, omdat de supermarkten van AH relatief goed draaien in het vierde kwartaal. Op de laatste aandeelhoudersvergadering in mei gaf moederbedrijf Ahold al wel aan dat Albert Heijn last had van druk op de prijzen en op de winstmarges.

Wat de gevolgen voor de winst van Albert Heijn zijn is nog onduidelijk. Ahold heeft door het boekhoudschandaal nog geen goedgekeurde jaarcijfers over 2002 gepresenteerd. Het concern komt komende vrijdag met een tussenstand van de omzet over het tweede kwartaal van dit jaar.

Alle duurdere supermarkten verliezen momenteel terrein. Het marktaandeel van Super De Boer, volgens recent onderzoek van de Consumentenbond op AH na de duurste supermarkt, daalt van 8,5 naar 7,6 procent. Konmar en Edah verliezen ook marktaandeel. Alleen C1000 blijft goed presteren en verbeterde zijn positie van 14,1 naar 14,4 procent. De keten verloor het afgelopen kwartaal wel ten opzichte van het kwartaal ervoor.

De goedkoopste supermarkten winnen allemaal marktaandeel. Aldi stijgt van 8,5 naar 9,9 procent en Lidl verdubbelde tot 3,9 procent, onder meer door opening van nieuwe winkels. Ook Dirk van den Broek wint terrein met een toename van 6,6 naar 7,4 procent. Daarmee komt deze groep van drie goedkoopste winkels uit op een record-marktaandeel van 21,2 procent. In het vergelijkbare kwartaal van 2002 was dat nog 17,1 procent.