Duitse industrie wordt wakker

De stroom frisse concepten uit Frankrijk houdt wel even aan, bijvoorbeeld de medio volgend jaar verwachte kleine Peugeot met schuifdeuren. Maar na enkele sluimerende jaren wordt de Duitse autoindustrie wakker. Volkswagen en Opel lijken in september in Frankfurt de show te gaan stelen met nieuwe versies van de Golf en de Astra. Vorig jaar werd de Golf (595.500 eenheden) als de best verkochte Europese auto nog onttroond door de Peugeot 206 (596.500) en Opel was dankzij de Astra (Europese verkoop in 2002: 440.000 eenheden) meer dan dertig jaar Neerlands best verkochte automerk.

De monocultuur rond de Golf zal grote veranderingen ondergaan. Er verschijnen een cabriolet met wegklapbaar metalen dak en een stationwagon met verhoogd dak, beide analoog aan de Peugeot 307 CC en SW. Met de Touran wil VW vooral de strijd aangaan met de Renault Scenic en Citroën Picasso. In 2005 wordt een Golf SUV (luxe terreinwagen) verwacht. Opels nieuwe Astra-reeks is eveneens veelzijdiger en flexibeler, want de stationwagen (zie Testrit) is op een acht centimeter langere wielbasis gemonteerd en de driedeurs lijkt meer op een coupé.

Er komt ook een Astra coupé/cabrio. De nieuwe Golf en Astra zijn groter dan hun voorgangers en zijn tevens voorzien van meest recente elektronisch geregelde technologie op het gebied van wielophanging, transmissies, besturing en ook hoge motorvermogens tot 200 pk.

    • Wim Oude Weernink