Doorbraak voor diesel roetfilters

Met ingang van 2005 worden de nieuwe Euro4 uitlaatgasnormen van kracht, ook voor dieselmotoren, met stringentere maximum emissies voor stikstofoxide en roetdeeltjes. Steeds hogere inspuitdrukken voor directe injectie van dieselbrandstof alleen zijn echter onvoldoende om de uitstoot van roetdeeltjes te beperken. Vier jaar geleden introduceerde PSA Peugeot Citroën daarom een additioneel roetfilter waarmee sindsdien 500.000 dieselmodellen van het concern zijn uitgerust.

De Duitse autoindustrie hechtte aanvankelijk geen geloof aan het nut ervan, en dacht het probleem door efficiëntere motorconstructies te kunnen oplossen. De Duitse autolobby plaatste zelfs openlijk vraagtekens bij PSA's oplossing, waarbij het filter werkt met een additief dat na 80.000 km moet worden ververst. Een onafhankelijke duurtest over 80.000 km met een Peugeot 607, uitgevoerd door de Duitse ADAC, bracht echter aan het licht dat PSA's oplossing wel degelijk werkte. De uitstoot van roet bedroeg slechts 0,001 gr/km, terwijl de euro4 norm voor 2005 nog 0,025 gr/km bedraagt. Inmiddels is de Duitse industrie overstag, want Bosch werkt onder oogspanning aan een eigen roetfilter technologie, die zonder additief functioneert. Mercedes-Benz zou volgens goed ingelichte kringen zeer binnenkort ook een roetfilter aanbieden voor grotere dieselmotoren, die de meeste roetdeeltjes uitstoten. Ook Toyota een dieselkatalysator productierijp waarbij zowel roetdeeltjes als stikstofoxide worden geneutraliseerd. En PSA komt vanaf 2004 met een onderhoudsvrije ontwikkeling van het eigen systeem, dat overigens ook aan andere fabrikanten is aangeboden. Alle autofabrikanten wijzen er overigens met nadruk op dat voor optimaal functioneren van diesel katalysatoren vanaf 2005 de olieindustrie haast moet maken met levering van zwavelarme dieselbrandstoffen.