Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.

Economie

Wegvervoer daagt Berlijn om tolheffing

Vervoersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) spant een kort geding aan tegen de Duitse overheid wegens de invoering op 1 augustus van een elektronisch tolsysteem voor vrachtwagens.

TLN verwacht een `gigantische chaos' op de wegen, omdat de Duitse overheid zou hebben nagelaten de noodzakelijke voorbereidingen te treffen om vlekkeloze invoering te garanderen van het nieuwe systeem van kilometerheffingen. In het kort geding eist TLN uitstel van invoering van systeem, totdat de Duitsers `orde op zaken' hebben gesteld.

Voor de nieuwe tolheffing zijn elektronische kastjes nodig die de kilometerheffing registreren. ,,Op dit moment is nog niet één kastje voorradig. Niet in Nederland, niet in Duitsland, helemaal nergens in Europa'', zegt secretaris internationaal vervoer van TLN, E. de Bruin. ,,De bedrijven die deze kastjes in de vrachtwagens moeten inbouwen, hebben al laten weten dat zélfs als alle voor Nederland benodigde 30.000 kastjes er nu zouden zijn, ze die niet voor december ingebouwd kunnen hebben.''

Het belangrijkste gevolg daarvan is dat er oneerlijke concurrentie ontstaat. De Bruin: ,,De happy few die uiteindelijk wel een dergelijk kastje weten te bemachtigen, hebben dan een enorme voorsprong op de overgrote meerderheid die dat niet lukt.'' Die meerderheid zal gebruik moeten maken van internet of betaalterminals.

Een principekwestie is het wat TLN betreft geenszins. ,,Wij zijn helemaal niet tegen kilometerheffingen op zichzelf'', zegt De Bruin. TLN vindt ook de nieuwe Duitse tarieven te hoog. Die kunnen tot wel tien maal de huidige prijs van 8 euro voor een enkele reis door Duitsland bedragen. Tegen de hoogte van de tarieven heeft TLN een klacht ingediend bij de Europese Commissie.

Over de kans van slagen van het kort geding durft De Bruin niet veel te zeggen. ,,Als je weet dat dit project drie miljard euro per jaar moet gaan opleveren, dan begrijp je wat de belangen zijn voor de Duitse overheid. Die geven de datum van 1 augustus niet zomaar op.''