Minder groei Unilever na tegenvallers

Voedings- en zeepfabrikant Unilever verkoopt minder producten dan verwacht. De 400 topmerken, onder meer Ola-ijs, Omo-waspoeder en Dove-crème, groeien dit jaar niet 5 à 6 procent, maar 4 procent.

De 400 A-merken van Unilever zijn goed voor bijna 95 procent van de omzet. Het Brits-Nederlandse concern gaf gisteren geen winstwaarschuwing, hoewel de winst per aandeel in het eerste halfjaar niet groeit. Onder meer door bezuinigingen en aantrekkende omzetgroei in het tweede halfjaar denkt het bedrijf te kunnen vasthouden aan de eerder gegeven winstverwachting voor 2003: een groei van de winst per aandeel, voor buitengewone posten en afschrijving van goodwill (overnamepremies), met 10 à 12 procent.

De koers van het aandeel daalde gisteren na de bekendmaking met 10 procent en vanochtend ging het aandeel als een van de weinige fondsen verder omlaag met 3 procent tot 46,47 euro. Dit jaar groeit de omzet van de 400 topmerken van het concern tot nu toe met 3 procent, verklaarde directeur H. Green van investor relations gisteren. Vorige maand maakte Unilever al bekend dat de groei in het eerste kwartaal 3 procent bedroeg, maar analisten voorspelden dat die groei in het tweede kwartaal zou aantrekken tot 4,5 procent.

Oorzaak van de tegenvallende omzetgroei is de lagere afzet buitenshuis, zoals in restaurants, kantines, scholen en bij evenementen. Ook blijven de verkopen van afslankmiddel Slim Fast achter. Vorig jaar behaalde deze repen, soepen en drankjes in veel landen nog een groei van meer dan 10 procent.

Verder viel de omzet van schoonmaakmiddelen (onder meer Cif, Glorix, Omo, Sun) tegen en producten voor persoonlijke verzorging (Andrélon, Rexona, Axe, Dove). Dat kwam deels omdat supermarktbedrijven in de Verenigde Staten hun voorraden verminderden en deels doordat er minder Amerikanen met het vliegtuig reisden, waardoor minder luxe parfums werden verkocht, aldus Unilever.

Unilever formuleerde drie jaar geleden zijn strategie 'Weg naar groei'. Het concern wil hiermee aan het einde van volgend jaar 400 van zijn 1600 merknamen overhouden. Inmiddels is het aantal merken teruggebracht naar 745 begin dit jaar.