LEKKENDE KLOVEN

De Drieklovendam in de Yangtse is nog maar net gesloten en de eerste boot met veel vlagvertoon gepasseerd, of er zijn al tachtig soms meterslange scheuren in de Chinese dam ontdekt. Als het water de scheuren zou binnendringen is dat niet zonder risico, gezien de nu al vele miljoenen kubieke meters water in het stuwmeer achter de dam.

Sommige scheuren waren al een jaar geleden ontdekt én gerepareerd, maar hebben zich sindsdien weer geopend. Ze zijn hoogstwaarschijnlijk het gevolg van het ongelijkmatig afkoelen van het uithardende beton. Daarbij komt veel warmte vrij die moet worden afgevoerd. Dat gaat sneller aan het oppervlak dan binnenin, waardoor de buitenkant sneller krimpt en er spanningen in de constructie ontstaan.

De Chinese dambouwers hebben overigens van alles geprobeerd om al te grote temperatuurverschillen te voorkomen. Zo vervingen ze het cement, dat normaal gesproken in beton wordt gebruikt, voor een deel door vliegas, fijne verbrandingsresten van steenkool uit elektriciteitscentrales. Ook brachten ze een uitgebreid stelsel van koelwaterpijpen aan in het Driekloven-damlichaam om overtollige warmte beter te kunnen afvoeren. Het beton werd bovendien tijdens het verwerken en gieten gekoeld en tenslotte werd de instraling van zonnewarmte beperkt door de gehele dam in een kunstmatige mist te hullen.

Niettemin barst het van de scheuren. Vooralsnog geven ze het hoofd van de inspectiegroep Pan Jiazhong weinig reden tot zorg. Wat niet wegneemt dat hij opdracht heeft gegeven tot nauwgezette reparatie.