Voorkeur Theater

De Caracal

Dit toneelstuk van Judith Herzberg betekent `woestijnlynx', een katachtig roofdier. Het gaat over een eenzame vrouw die op kerstavond wacht op het telefoontje van een man. Die is getrouwd, hij belooft voor haar te scheiden en dan belt hij. Maar hij laat niets van zich horen. Om niet de indruk te wekken dat de vrouw alleen is, belt zij de hele tijd zelf zodat ze in gesprek is en daardoor onbereikbaar. Olga Zuiderhoek speelt de rol nu, anno 2003, heel anders dan Marjon Brandsma indertijd, in 1987. Toen waren er geen mobiele telefoons, wisselgesprekken en andere voorzieningen. Zuiderhoek speelt het toneelstuk met een vaste telefoon en twee mobiele telefoons.

Herzberg kon natuurlijk niet vermoeden dat er nu een wondere paradox ontstaat: de gsm heeft de bereikbaarheid vergroot, maar vergroot ook de eenzaamheid. Olga Zuiderhoek speelt uitermate suggestief en sfeervol. De Caracal bewijst op fraaie wijze dat de veranderde tijd een toneeltekst van meer dan vijftien jaar geleden niet per se doet verouderen. De tekst die een smachtend wachten verbeeldt, doet soms zelfs denken aan Wachten op Godot van Beckett of Tsjechovs Drie Zusters waarin altijd verlangd wordt naar Moskou.

In De Caracal wordt er aldoor gesproken over deze woestijnlynx, zonder dat precies duidelijk wordt wat dit roofdier voor rol vervult. Hij symboliseert het lot van de vrouw. Ondanks alle weemoed weet Olga Zuiderhoek ook humor aan te brengen.

T/m 14 juni in Theater Bellevue, Amsterdam. Inl 0205305301.

Kening Lear

Op een reusachtige manege van meer dan 5000 vierkante meter in Drachten speelt het Friese theatergezelschap Tryater Kening Lear. In deze wonderlijke combinatie van paardenshow en serieus toneel draven twintig Friese paarden over het podium. De paarden, de heldere vormgeving, de sfeer en de interpretatie van Shakespeares verhaal maken dit massaspektakel verre van dom of bombastisch. De voorstelling is in het Fries, maar wordt in het Nederlands boventiteld.

T/m 22 juni Fries Paarden Centrum, Drachten. Inl 058-2882335 of www.tryater.nl.

To You, The Birdie!

De wereldberoemde Amerikaanse Woostergroup van regisseur Elizabeth LeCompte speelt het Grieks mythologische verhaal van Phèdre. Phèdre is verliefd op haar stiefzoon Hippolytus, maar als die liefde niet beantwoord wordt, beschuldigt ze hem van oneerbaar gedrag. De Wooster Group gebruikt in de voorstelling bewegingen uit het badmintonspel (een 'birdie' is een shuttle) vermengd met moderne dans en de hooghartige attitude van een 17de eeuws Frans hof.

12 t/m 14 juni, Theater Bellevue. Inl 020-5305301 of www.hollandfestival.nl

Ora et Labora

Zonder aanwijsbare reden worden de plaggenboeren in Ora et Labora (1901-1902) van Herman Heijermans steeds weer te grazen genomen. De laatste koe en grootmoe sterft, de rijke buurman aast op het laatste `lappie' eigen grond. Arie de Mol maakt Ora et Labora met zijn eigen groep Els Inc. zoals je dat bij Heijermans verwacht: stevig en stoer, expressionistisch, sterk aangezet als in het vroegere volkstoneel. Ze zien eruit als de aardappeleters, of andere dorpsgenoten van Van Gogh.

13-21 juni Oerol, Terschelling. Inl www.elsinc.nl.