Tesco koopt winkelketen in Japan

De Britse supermarktketen Tesco wil in navolging van andere buitenlandse winkelketens de Japanse markt op. Het bedrijf betaalt 139 miljoen pond (198 miljoen euro) voor aandelen van de Japanse onderneming C Two Network, dat onder drie verschillende namen winkelketens exploiteert.

Tesco treedt hiermee in de voetstappen van de concurrenten Wal-Mart uit de Verenigde Staten en Carrefour uit Frankrijk. Net als Wal-Mart zoekt Tesco een bestaande keten als wegbereider op de Japanse markt die bekend staat als moeilijk te betreden voor de meeste buitenlandse bedrijven.

Wal-Mart heeft vorig jaar een alliantie gesloten met de keten Seiyu en zoekt niet direct eigen naamsbekendheid op de Japanse markt. Carrefour daarentegen besloot enkele jaren terug geheel zelfstandig de Japanse markt op te gaan met nieuwbouw. Onder grote mediabelangstelling zette het gisteren in een voorstad van Tokio een `megastore' naar eigen ontwerp op. Momenteel is Carrefour echter op zoek naar meer samenwerking met een Japanse onderneming.

Tesco heeft gisteren een bod gedaan van 3.400 yen op de aandelen van C Two-Network, een premie van 27 procent boven de beurskoers. Tesco krijgt een bedrijf in handen dat 78 relatief kleine winkels exploiteert, hoofdzakelijk in Tokio en omgeving. De omzet van C Two-Network ligt op krap 400 miljoen euro per jaar. Het bedrijf is in de zwakke Japanse economie, waar consumenten steeds minder verdienen en minder uitgeven, ook de afgelopen jaren winstgevend gebleven. Het afgelopen jaar bedroeg de nettowinst 15 miljoen euro.

De baas van Tesco, Sir Terry Leahy, noemt de acquisitie ,,de volgende stap in onze internationale strategie voor groei op de lange termijn''. Volgens de bestuursvoorzitter van Tesco biedt Japan groeipotentieel omdat de markt nog niet is opgedeeld door gevestigde bedrijven. De pluspunten van C Two-Network in deze situatie zijn ,,goede locaties en een jong managementteam''. Volgens Leary is C Two-Network een groot succes in Japan en biedt het Tesco en enorme kans om in een sterke groeimarkt te stappen. C Two-Network heeft 270 werknemers met een gemiddelde leeftijd van dertig jaar.

Tesco, de grootste supermarktketen in Groot-Brittannië, had tot nu toe van analisten veel waardering gekregen voor zijn voorzichtige buitenlandse strategie. Het concern streefde in nieuwe landen naar zo groot mogelijke marktaandelen, vooral door hypermarkten te bouwen. Buiten het Verenigd Koninkrijk is Tesco actief in de Europese landen Hongarije, Tsjechië, Slowakije en Polen en in Azië was het al actief in Thailand, Zuid-Korea, Taiwan en Maleisië. Tesco heeft bijna 300.000 medewerkers en 2.300 winkels. Tesco behaalde vorig jaar een omzet van 28,6 miljard Britse pond, een stijging van 11,5 procent.