Olieman wordt reisleider

Van de olie via telefoons naar reisbureaus: Joop Drechsel heeft er geen moeite mee. Na bijna twintig jaar bij Shell en KPN is hij sinds drie weken president-directeur bij BCD, een Nederlands familiebedrijf dat actief is in de reiswereld en financiële dienstverlening.

Tussen 1982 en 1997 zat Drechsel (48) bij Shell op elf verschillende posities. Bij de oliemaatschappij was hij, in zijn eigen woorden, onder meer ,,reclamebaasje in Australië, smeerolieverkoper in Rotterdam en regiomanager voor Rusland''. Herman van Campenhout (nu bij Reed Elsevier) werkte midden jaren negentig met Drechsel samen bij Shell. Hij noemt zijn ex-collega ,,een dynamische man en een goed strateeg''. De twee verzorgden roadshows in Oost-Europa. ,,Drechsel sprak uit de losse pols en wist de Russen, Bulgaren en Polen prima te vermaken.''

Volgens Van Campenhout had de ster van Joop Drechsel bij Shell veel hoger kunnen rijzen, maar koos hij er uit privé-overwegingen voor om het olieconcern te verlaten. Drechsel wilde voor zijn gezin terug naar eigen land. ,,Als je begin veertig bent, zoals Joop toen, is het ondenkbaar dat je bij een olie-multinational de volgende vijftien jaar vanuit Nederland zult kunnen werken.''

Drechsel was `klaar' met Shell en maakte in 1997 de overstap naar KPN, waar hij directeur van KPN International en lid van de raad van bestuur werd. Mark de Jong, nu lid van de directie van KPN Mobile, maakte hem mee in de top van KPN. ,,Hij was erg prettig in de omgang en gaf veel ruimte aan zijn mensen. Op vrijdag hadden we altijd een stafbijeenkomst aan een grote ronde tafel, waar iedereen kon zeggen wat hij wilde.'' Drechsel kan ,,goed doordringen in de materie'', zegt De Jong.

Van KPN `verhuisde' Drechsel in 2000 naar de Britse adviesgroep Cairneagle Associates. Een jaar later al klopte John Fentener van Vlissingen, de oprichter en eigenaar van BCD, aan met de vraag of Drechsel zin had in een overstap naar zijn onderneming. Met Zeist als thuisbasis had Drechsel daar wel oren naar.

BCD? Niet zo'n klinkende naam, maar het is geen kruidenier om de hoek. BCD NV is een internationale onderneming, met in 2002 een omzet van 4,2 miljard dollar, 8.500 medewerkers en 1.500 vestigingen in elf landen in Noord- en Zuid-Amerika en Europa. In Nederland is BCD onder meer eigenaar van Rottink Reisburo's, de Vliegwinkel.nl en WorldTravel BTI.

Fentener van Vlissingen haalde Drechsel binnen met de uitdrukkelijke bedoeling een opvolger klaar te stomen. Drechsel trad per 1 januari 2002 in dienst van BCD en was sinds 1 oktober vorig jaar belast met de operationele leiding van de onderneming. Drie weken geleden volgde de laatste stap: Drechsel werd president-directeur van BCD. Is hij niet bang dat Fentener van Vlissingen over zijn schouder meekijkt? ,,Nee. Er kunnen geen twee kapiteins op één schip zijn. Ik heb de leiding. Ik houd Fentener van Vlissingen als eigenaar uiteraard wel op de hoogte van alle grote beslissingen.'' Drechsel zit niet in zijn maag met de crisis in de reisindustrie. BCD kan in dit soort tijden terugvallen op zijn andere divisie: de financiële dienstverlening, waar volgens de topman `robuuste cijfers' worden gehaald.

De topman ervaart zijn nieuwe werkomgeving als een verademing. ,,In een familiebedrijf hoef je niet telkens klaar te staan met kwartaalcijfers voor een hijgerige beurs.'' In de verdere bedrijfsvoering is het verschil met een beursbedrijf niet zo groot, volgens Drechsel.

Overigens lijkt de volgende generatie van het ondernemersgeslacht Fentener van Vlissingen in de persoon van Robert-Jan op termijn de leiding van BCD op zich te zullen nemen, maar vader John (64) acht zijn 35-jarige zoon nog te jong en te onervaren voor het grote werk. Loopt Joop Drechsel dan niet de kans een soort tussenpaus te worden? ,,Ik heb geen indicatie dat mijn benoeming voor de korte termijn is.''