Massale blokkade van creditcards

Met de blokkering van 12.000 creditcards is dit weekeinde een omvangrijke fraude met betaalpassen voorkomen. Een dergelijke ingreep is nog nooit eerder voorgekomen, zo liet betalingsorganisatie Interpay vanmorgen weten.

De fraude werd ontdekt toen het systeem van Interpay, dat ongebruikelijke betalingsverzoeken signaleert, in de loop van vorige week honderden autorisatieverzoeken voor zeer lage bedragen ontving. ,,Dat is een aanwijzing voor fraude. De aanvrager kijkt met het op zichzelf gebruikelijke autorisatieverzoek of de kaart als gestolen of vermist is opgegeven, met andere woorden, of hij er iets mee kan'', zegt een woordvoerder van Interpay, dat al het Nederlandse betalingsverkeer verzorgt.

Volgens Interpay stond vast dat er sprake was van fraude toen deze aanvragen gevolgd werden door verzoeken voor veel hogere bedragen. Onderzoek wees uit dat met alle verdachte kaarten betalingen waren gedaan bij hetzelfde Amerikaanse bedrijf. Daarop besloot Interpay alle kaarten waarmee in die onderneming betalingen waren gedaan, uit voorzorg te blokkeren.

De betalingsorganisatie wilde niet aangeven om welke onderneming het gaat. Het zou gaan om een respectabel bedrijf met wereldwijd vestigingen, waar zich waarschijnlijk een geval van interne fraude heeft voorgedaan. De Amerikaanse overheid is een strafrechtelijk onderzoek naar de fraude begonnen.

Volgens Interpay zijn als gevolg van de fraude geen bedragen van de rekeningen van de kaarthouders afgeboekt. Als er schade optreedt, worden de kaarthouders in beginsel vergoed.

De kaarthouders, ongeveer 10.000 van Mastercard en 1.800 van Visa, hebben vrijdag bericht van de intrekking gekregen. Visa heeft meteen nieuwe passen meegestuurd, de kaarthouders van Mastercard passen krijgen die na de gebruikelijke termijn van twee weken.

In Nederland zijn drie miljoen creditcards uitgegeven. De meeste banken hebben een kaart van Mastercard.