`KLM is te groot voor Nederland'

De KLM juicht het deze week genomen besluit van de Europese Unie toe om onderhandelingen te openen met de VS over `open skies'. Het biedt nieuwe perspectieven.

De KLM is te groot voor Nederland. Bij internationale onderhandelingen wil de luchtvaartmaatschappij ,,altijd meer dan de positie van ons land op de wereldranglijst rechtvaardigt'', zegt een woordvoerder. Daarom is de KLM ,,zeer verheugd'' met het vooruitzicht van een openluchtverbinding over de Atlantische Oceaan zodat men zich achter de brede rug van de EU kan verschuilen. ,,Wij zijn voor een zo groot mogelijke rol van Brussel, dat bespaart kosten en is veel efficiënter.''

Hoewel de onderhandelingen met de Verenigde Staten – op overheidsniveau – nog jaren kunnen duren, moet een volledige liberalisatie van het transatlantische luchtverkeer, de drukste vliegroute ter wereld, het uiteindelijke resultaat zijn. De KLM en andere Europese maatschappijen zullen dan vanaf elke door hen gewenste luchthaven in de EU naar Amerika kunnen vliegen. ,,Maar het betekent ook dat een Amerikaanse maatschappij een verbinding tussen Heathrow en Schiphol mag opzetten. Of dat wij van New York naar Los Angeles gaan vliegen'', aldus de KLM-woordvoerder. De KLM is na British Airways, Air France en Lufthansa de vierde maatschappij van Europa. Op de wereldranglijst van passagierskilometers neemt de KLM de vijftiende plek in.

Nu nog hebben veel Europese landen bilaterale overeenkomsten met de VS, die er op neerkomen dat de Europese maatschappijen alleen vanaf hun thuishaven naar bestemmingen in de VS mogen vliegen. Van vervolgverbindingen op Amerikaans grondgebied is geen sprake. Het omgekeerde traject geldt voor Amerikaanse maatschappijen.

De KLM verwacht op termijn dat het veelgebruikte `hub and spoke' systeem, waarbij maatschappijen hun passagiers naar een grote luchthaven brengen en vandaar met kleinere toestellen verder vervoeren, minder belangrijk zal worden. In plaats daarvan zal het `point-to-point'-verkeer toenemen, omdat de keuze van luchthavens bijna onbeperkt wordt.

Een probleem waar `open skies' geen antwoord op zal zijn, is de positie van de vliegvelden. Veel van de luchthavens nabij Europese hoofdsteden hebben geen `slots' (start- en landingsrechten) meer over en een diversificatie van het verkeer, met een toename van het aantal toestellen, zou vastlopen op de capaciteit. Dit geldt onder meer voor Heathrow en Frankfurt. Schiphol heeft nog wel capaciteit, maar voor Nederland leggen de strenge milieunormen beperkingen op. Alleen op de Parijse luchthaven Charles de Gaulle is nog volop ruimte voor expansie.

BREAKING VIEWS: pagina 19