Goedkoopste ziekenfonds overvallen door succes

Honderden mensen die begin dit jaar overstapten naar zorgverzekeraar Ander Zorg uit Groningen, hebben nog steeds geen zorgpas ontvangen en klagen over onbetaalde nota's en een slechte service.

Ander Zorg kwam begin dit jaar uit een test van de Consumentenbond naar voren als het goedkoopste ziekenfonds van Nederland. Duizenden mensen meldden zich aan, het klantenbestand groeide in vier maanden van 11.000 naar een kleine 30.000. Dat leidde tot problemen op de administratie.

Volgens Jolanda Fritsma van het Infomatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg in Groningen wisten mensen die een aanmeldingsformulier hadden ingevuld vaak niet of ze daarna ingeschreven stonden. ,,Ook waren er mensen die lang op hun geld moesten wachten. Bovendien was Ander Zorg slecht bereikbaar. Sommige mensen moesten twee weken wachten voordat hun e-mail werd beantwoord.''

Woordvoerster Rixt Froentjes van Ander Zorg geeft toe dat de massale overstap Ander Zorg heeft overvallen en dat de organisatie aanvankelijk niet was ingesteld op snelle verwerking van de aanmeldingen. ,,Wij zijn een kleine organisatie, waar twintig mensen werkten. Maar steeds als we extra personeel inzetten en dachten greep te hebben op de aanvragen, bleven de aanmeldingen binnenstromen.'' Nog steeds melden zich tweehonderd verzekerden per week aan bij Ander Zorg.

Froentjes garandeert dat Ander Zorg haar zaken voor 1 juli op orde heeft en dat de administratieve achterstanden dan zijn weggewerkt. Vandaag krijgen de verzekerden een excuusbrief in de bus. ,,De klant verwacht een goede service en dienstverlening van ons'', aldus Froentjes. ,,Die hebben we niet kunnen waarmaken.'' Ook is een klachten- en informatielijn opengesteld.

Woordvoerder Sicco Louw van de Consumentenbond hoopt niet dat de chaos bij Ander Zorg mensen voortaan tegenhoudt om toch te kiezen voor een goedkoper ziekenfonds. Hij noemt het positief dat veel consumenten zich niet hebben neergelegd bij de premiestijgingen en naar een ander ziekenfonds overstapten. ,,Dat signaal moeten de verzekeraars oppakken. De markt is in beweging.''