Wie is de mol?

Nederland begint zijn eigen prins Al-Waleed Bin Talal te krijgen, de schatrijke Saoedische prins die aandelenpakketten koopt alsof het broodjes kaas zijn.

John de Mol is namelijk ook druk doende. Gisteren werd bekend dat zijn beleggingsmaatschappij Talpa (Latijn voor mol) voor 10 procent eigenaar is geworden van het telecombedrijf Versatel. Eerder dit jaar nam hij al een belang van 30 procent in de automobielfabriek Spyker, nam hij Radio 10 over van Wegener, kocht voor 80 miljoen euro een frequentie voor zijn Radio Noordzee en vergaarde een belang van rond de 3 procent in de beursgenoteerde voetbalclub Manchester United.

De media-ondernemer heeft na de verkoop van Endemol voor 5,5 miljard euro – ruim honderd maal de winst van vorig jaar – aan het Spaanse Telefonica wel wat geld beschikbaar. Ten tijde van de verkoop in 2000 beschikte hij over een belang van 25 procent.

Volgens oud-radiomaker Willem van Kooten voldoet De Mol aan de vier t's die je tot een succesvolle ondernemer maken. Talent, toewijding, tijgeren en timing. Met vooral die laatste eigenschap zijn al heel wat beleggers rijk geworden. En arm, in minder gelukkige tijden. Versatel bewijst het voorlopige gelijk van Van Kooten: het aandeel noteerde 29 cent in januari, toen De Mol een belang van 5 procent meldde. Ten tijde van de melding van 10 procent is het voormalige AEX-fonds hard op weg naar een koers van 1 euro. Met zijn aandelenpakket is momenteel ruim 40 miljoen euro gemoeid.

Zo'n goede timing kan ook bij andere, meelopende beleggers voor een extra centje zorgen: instappen zodra De Mol een nieuw belang meldt.

Maar niet te vroeg juichen, want zijn geld in de radiostations lijkt minder goed te renderen. Het pas verworven Radio 10 greep de afgelopen week mis bij de uitreiking van de felbegeerde frequenties, terwijl Radio Noordzee met 80 miljoen euro wel een erg hoge bieding op de bus had gedaan: concurrent Sky kreeg een vergelijkbaar luchtruim voor 56 miljoen euro.

De meeste beleggingen passen in De Mols strategie om voordeel te behalen ,,via overkoepelende belangen in radio, televisie, internet en telecom''. Gezien de ruime middelen van De Mol, dankzij de verkoop van Endemol, kan hij natuurlijk wel eens verder kijken dan bescheiden bedrijven als Versatel en Radio Noordzee.

En dan ligt in het ingetogen Nederland een status als die van Al-Waleed voor het grijpen. Een koopje is bijvoorbeeld Endemol dat bij moeder Telefonica, na een flinke afwaardering, momenteel voor minder dan een kwart van de aanschafprijs in de boeken staat.