Vliegen zonder schuldgevoel

Het vliegtuig nemen is erg slecht voor het milieu. Maar je kunt zelf regelen dat er bomen geplant worden die jouw CO2-uitstoot compenseren, schrijft Daphne van Paassen.

Als Heleen de Coninck (26 jaar) binnen Europa reist neemt ze altijd de trein omdat ,,vliegen verschrikkelijk slecht is voor het milieu''. Maar vorig jaar wilde ze toch graag naar San Diego met vakantie en voor haar werk (Energie Centrum Nederland) moet ze ook veel vliegen. Dan moet ze om over het broeikaseffect te confereren steeds eerst een hoop broeikasgassen uitstoten. ,,Ik zat altijd met schuldgevoel in het vliegtuig.''

Dat hoeft nu niet meer. Bij stichting Trees for Travel kunnen reizigers, aanvullend op hun vliegticket, voor zeventien euro per stuk een of meerdere CO2-certificaten kopen waarmee ze hun uitstoot neutraliseren. Met dat geld plant Trees for Travel bomen die een deel van de vervuiling opheffen doordat ze CO2 nodig hebben voor hun groei. Het certificaat garandeert dat er minimaal zoveel bomen worden geplant als nodig zijn om binnen een jaar alle uitgestoten broeikasgassen te compenseren van de betreffende vliegreis. Voor een retourvlucht binnen Europa is dat al gauw 1,25 ton CO2, oftewel één certificaat. Wie naar verre bestemmingen als China of Australië vliegt, moet rekenen op drie certificaten.

De bomen worden geplant in Ecuador en Oeganda waar de bossen zwaar te lijden hebben gehad onder illegale houtkap. De beheerders moeten garanderen dat de aanplant minimaal 99 jaar in stand blijft. De lokale bevolking verricht het werk, waardoor het project behalve goed voor het milieu, ook goed is voor de werkgelegenheid in deze straatarme landen.

Inmiddels hebben ongeveer vijfhonderd particulieren certificaten aangeschaft. ,,Best veel'', vindt Sjaak de Ligt van Trees for Travel, ,,als je bedenkt dat we er geen ruchtbaarheid aan hebben gegeven.'' Dat stelde hij nog even uit omdat de regeling allereerst voor bedrijven was bedoeld. Verschillende bedrijven (variërend van energiebedrijf Nuon tot het hippe reclamebureau KesselsKramer) hebben nu jaarcontracten met Trees for Travel en laten al hun zakelijke vliegreizen compenseren.

Met Trees for Travel corrigeren bewuste burgers en bedrijven als het ware de overheid die geen enkele stap onderneemt om vliegen te belasten. ,,Het is belachelijk dat er geen belasting op kerosine zit'', vindt De Coninck. ,,Voor stroom en benzine betaal je wel belasting, maar het vervuilende vliegverkeer is onbelast.'' In Nederland worden jaarlijks meer dan zes miljoen vliegreizen geboekt en het vliegverkeer is verantwoordelijk voor drie procent van de uitstoot van broeikasgassen. ,,Trees for Travel is een geweldig alternatief zolang er op internationaal niveau geen afspraken worden gemaakt'', vindt De Coninck. ,,Maar het is natuurlijk eigenlijk een doekje voor het bloeden. Wel een fijn doekje, natuurlijk; ik zit een stuk prettiger in die vliegtuigstoel.''

Volgens De Ligt zijn het niet alleen milieubewuste GroenLinksstemmers die geïnteresseerd zijn in de CO2-certificaten. Toen hij op de vakantiebeurs stond ontmoette hij ouderen die vinden dat hun kleinkinderen ook in een schone wereld moeten kunnen leven. ,,En we hadden bijvoorbeeld een stel dat in Nice wilde trouwen en op de uitnodiging hun gasten aanspoorde hun reis te laten compenseren als ze met het vliegtuig zouden komen.''

www.treesfortravel.nl