Rk-kerk maakt radioreclame

,,Ook toe aan een beetje diepgang? Bezoek dan op 7 juni Katholiek met hart en ziel in de Jaarbeurs in Utrecht.'' Met die oproep eindigt de radiocommercial die vanaf Hemelvaartsdag in de Sterblokken op de landelijke publieke omroep en op verschillende regionale zenders is te horen. Het is een primeur: nooit eerder manifesteerde de rk-kerk in Nederland zich temidden van commerciële radioboodschappen.

Het spotje moet luisteraars naar Katholiek met hart en ziel lokken – op de manifestatie wordt het herstel, 150 jaar geleden, van de bisschoppelijke hiërarchie in Nederland gevierd. Maar ook andere luisteraars hoopt de rk-kerk ,,op ludieke wijze een bezinnende boodschap rond de overspannen jacht naar geldelijk gewin mee te geven''.

De commercial is volgens de kerk een parodie op reclames voor financiële producten. Het spotje begint zo: ,,Maak kans op een rendement van 15 procent op uw vermogen! Wij bieden u call-opties die veilig worden ondergebracht in een bv op de Cayman Eilanden!'' De `finale' wordt onderbroken door het luiden van een kerkklok.

Ook het bisdom Haarlem kiest voor een ongebruikelijke reclame-uiting: op Tweede Pinksterdag doet een raceauto van het bisdom mee aan races op het circuit van Zandvoort. De raceauto is voorzien van een wervende tekst voor het katrholieke geloof.