Nooit meer druk in Londen

Op een dag word je wakker en ben je de laatste mens op aarde. Dat overkomt de hoofdpersoon uit 28 Days Later. Achtentwintig dagen nadat radicale dierenactivisten met een zeer besmettelijk agressievirus geïnfecteerde apen uit een onderzoekslaboratorium hebben vrijgelaten, ontwaakt hij uit een coma.

Later ontmoet hij nog wat andere overlevenden in deze tweede film die Danny Boyle, de regisseur van arthouse-hit Trainspotting (uit 1995) na het Leonardo Di Caprio-vehikel The Beach (2000) naar een scenario van de jonge Londense schrijver Alex Garland maakte. En hoewel deze mensen niet door de verwoestende woede zijn aangeraakt, hebben ze weinig illusies meer over.

28 Days Later is schatplichtig aan een heel genre van postapocalyptische films, waarvan The Day of the Triffids (1962), The Last Man on Earth (1964), The Omega Man (1971) en de zombietrilogie van George A. Romero (1968-1985) wellicht de bekendste zijn. Maar Boyle en Garland lieten de dreiging niet van buiten komen, van een verre planeet of de gevolgen van een atoomoorlog, maar van binnen. Hun dodelijke virus is een psychologisch virus, gevoed door hedendaags geweld en modern onbehagen.

Binnen het kader van een bij tijd en wijle gruwelijk enge genrefilm slaagt Boyle er grotendeels in, al is het soms in grove streken, om zijn kritische visie op de moderne consumptiemaatschappij vorm te geven. Het eerste wat zijn overigens brave hoofdpersoon doet is frisdrank jatten en geld pikken. Dat is het contemporaine overleven. Later in de film vormen huizenhoog opgetaste winkelwagentjes een barrière tegen de graaiende handen van de razende geïnfecteerden.

Door te kiezen voor het beeldidioom van de digitale videocamera (bediend door Dogma-fotograaf Anthony Dod Mantle) dwingt Boyle de filmkijker in de getuigenbank. Wij zijn de laatste toeschouwers die naar de laatste mensen kijken, omdat heel Engeland met veiligheidscamera's is behangen. Door de snelle werkwijze die dv toelaat konden er ook zonder trucages majestueuze beelden gemaakt worden van een leeg Trafalgar Square en Westminster Bridge. Dat is nog wel het meest vervreemdende aan deze film, dat we beseffen dat het op deze plaatsen nooit meer stil is.

28 Days Later.Regie: Danny Boyle. Met: Cillian Murphy, Naomie Harris, Megan Burns, Brendan Gleeson, Christopher Eccleston. In 20 bioscopen.