Ilse DeLange past nog niet in roots-rockerjasje

De spellingswijze van haar naam is niet het enige dat herinnert aan de nog niet bijster geslaagde Amerikaanse ambities van Ilse DeLange. Net als haar eerste twee platen werd ook de nieuweling Clean Up ter plekke opgenomen, al werd het leeuwendeel van het werk deze keer niet in Nashville verricht maar in Hollywood. Een veelbetekenend verschil, want Ilse DeLange wil niet langer neergezet worden als de country-zangeres die ze in het begin van haar carrière zo nadrukkelijk was. Maar het jasje van roots-rocker past niet altijd even goed.

Het concert begon in een wel erg lacherige sfeer, omdat de podiumverlichting wegens een foutje in de software alle dienst weigerde. Na een nummer in het donker en een handvol liedjes in kaal zaallicht was het euvel verholpen, maar de Almelose zangeres was al in een slappe lach beland die het grootste deel van de avond aanhield.

Het is best ontwapenend, zo'n volstrekt naturel voor zich uit kakelende zangeres met een onverhuld Oost-Nederlandse tongval, maar bij Ilse DeLange gaat dat ontwapeningsproces zo ver dat ze alle spanningsopbouw uit haar handen laat glippen. Het ene moment een diep-ernstige ballad zingen en even later flauwe grappen maken over de kale schedel van percussionist Martin Verdonk, daarmee haal je je eigen geloofwaardigheid ernstig onderuit.

Een ander probleem is dat de op zich gewaagde en lovenswaardige overstap van Nashville-country naar een meer in Americana-stijl uitgevoerde rockvariant niet bepaald vlekkeloos verloopt. Terwijl Anouk zich tegenwoordig ongegeneerd en overtuigend laat gaan in een hardrockvariant van onversneden beton, daar blijft het bij Ilse en haar verder behoorlijk vakkundige band altijd uiterst beschaafd, vrolijk oppervakkig en nergens bijster urgent.

Toch liggen op dit veld absoluut mogelijkheden voor deze getalenteerde zangeres, zoals ze in een spontane uitvoering van John Hiatts Have A Little Faith In Me in de toegift liet horen. Maar je zou haar iets meer authenticiteit, durf en doorleefdheid toewensen. Dat ze in haar akoestische minisetje koos voor Baby, Now That I've Found You, een jaren-zestig-hit in Motown-soulstijl van de Britse Foundations, is bijvoorbeeld alleen verrassend voor wie de uitvoering van bluegrass-artieste Alison Krauss, een generatiegenote nota bene, niet kent.

Concert: Ilse DeLange. Gehoord: 26/5, Oosterpoort Groningen. Herhaling: 29/5, Musis Sacrum Arnhem, 30/5, Dr. Anton Philipszaal Den Haag, 2/6, Muziekcentrum Enschede, 3/6, Vereeniging Nijmegen, 9/6, Pinkpop Landgraaf. Tournee.