Festival Naarden wil breedte van de fotografie tonen

Voor de achtste keer wordt het Fotofestival Naarden gehouden. Vanmiddag was de opening.

In een hoek van de Grote Kerk van Naarden staat een tengere gebruinde man gebogen over een stapel foto's. Een stuk of honderd moeten het zijn, in formaat variërend van een ansichtkaart tot een televisiescherm: schimmige, ruwe, dronken foto's van de zelfkant van het leven. Keer op keer pakt fotograaf Michael Ackerman er een handvol op en probeert ze in de vorm van een assemblage tegen de grijze schotten te plakken, maar keer op keer vergeefs. Het wil hem niet lukken de impact die hem voor ogen staat gestalte te geven. ,,Plankenkoorts'', lacht Dick Breebaart, samensteller van de tentoonstelling Grenzeloos waarvan Ackermans foto's samen met die van dertien anderen deel uit maken. Op de dag voor de opening gaan altijd dingen mis. ,,Dat hoort er nu eenmaal bij.''

Gelukkig hebben niet alle deelnemers aan Grenzeloos, de hoofdtentoonstelling van de achtste fotomanifestatie van Naarden die vanmiddag officieel is geopend, dergelijke problemen. De computergemanipuleerde vrouwenportretten van Ruud van Empel hangen reeds strak tegen de muur. Fotojournalist Judah Passow is al zover gevorderd dat hij passanten tekst en uitleg kan geven bij zijn oorlogsreportages uit het Midden-Oosten. En Hans van der Meer is ontspannen aan het prutsen met klittenband waarmee hij zijn foto's van een voetbalwedstrijd in Bhutan aan de schotten bevestigt.

Ackerman, Van Empel, Passow en Van der Meer zijn in hun veelzijdigheid typerend voor de programmering van het Naardense festival, zegt Breebaart. ,,We willen nadrukkelijk de hele bandbreedte van het medium laten zien. Kunst, journalistiek, mode, reclame. Iedereen moet hier iets van zijn gading kunnen vinden.''

Die programmering en de even compacte als schilderachtige locatie van het oude vestingstadje, maken het tweejaarlijkse festival tot een populair evenement. Naar schatting 30.000 bezoekers trok het festival in 2001. Breebaart, sinds 1991 bij de organisatie betrokken en sinds 2000 hoofdcurator, twijfelt er niet aan dat dat aantal ook dit jaar gehaald zal worden.

Het amalgaam van stijlen en invalshoeken in de hoofdexpositie is ook in de rest van het festivalprogramma terug te vinden. Er is een presentatie van jonge Australische fotografen, een expositie over Nederlandse tijdschriftenfotografie en een tentoonstelling over Nederlandse surrealisten opgezet rond het werk van Emiel van Moerkerken (1916-1995) en Paul en Menno de Nooijer.

Die variatie heeft iets informeels, geeft Breebaart toe. ,,Het weerspiegelt ook dat de organisatie, afgezien van één betaalde coördinator, geheel en al bestaat uit vrijwilligers. Een keer in de zoveel tijd zit iedereen om de tafel, er worden suggesties gedaan en vervolgens gaat iedereen aan de slag. Het is eigenlijk heel simpel.'' Al overweegt ook hij uiteraard wel eens het festival uit te bouwen tot een wat meer formele organisatie. ,,Maar gezien de omstandigheden zit dat er voorlopig niet in. Ook in de fotografie moet momenteel zuinig aan gedaan worden.''

Fotofestival Naarden, diverse locaties in Naarden Vesting. 29/5 t/m 22/6, ma-vrij 11-17u, za 11-18u, zon- en feestd. 12-18u. Entree €10 (incl. cat. €25), www.fotofestival.com