Klap voor toerisme in noorden

Ongeveer 10.000 toeristen die een vakantie hebben geboekt via het Noord Nederlands Bureau voor Toerisme (NNBT) dreigen niet alleen hun reis, maar ook hun geld kwijt te raken. Zij hebben voor 450.000 euro aan vakanties geboekt. Het NNBT vraagt vandaag surseance van betaling aan.

Het in financiële problemen verkerende provinciale samenwerkingsverband van de drie noordelijke provinciale VVV's werd drie jaar geleden opgericht. Het doel was het noorden van Nederland als toeristisch product beter te promoten. Vanaf de start echter kampte NNBT met financiële en personele problemen. Vorig jaar gaven de drie provincies het noodlijdende bureau nog een injectie van 1,2 miljoen euro aan vooruitbetaalde subsidies. Nog geen twee maanden geleden trad er een nieuw bestuur aan, dat de vakantieboekingscentrale van het NNBT wilde verzelfstandigen. Dat is niet gelukt.

Gisteren vroeg het bestuur Provinciale Staten van Friesland, Groningen en Drenthe maximaal 450.000 euro om de gedupeerde toeristen te hulp te schieten. Dat verzoek werd door de staten afgewezen, vertelt een teleurgestelde NNBT-bestuursvoorzitter Ryan Schepers. ,,De gelden van de vakantieboekingscentrale zijn er en die willen we als bestuur ook aan de ondernemers geven. Maar het zou kunnen dat we andere claims krijgen als we vlak voor het faillissement besluiten een bepaalde groep crediteuren wel voor 100 procent uit te betalen.''

Volgens Schepers kan het noorden imagoschade lijden, nu er duizenden gedupeerde toeristen zijn. ,,En dat ook nog vlak voor het Hemelvaartsweekend.'' De Drentse gedeputeerde Hans Schaap noemt het echter een vervelende misser'' van het bestuur dat er geen verzekering was gesloten voor gedupeerde toeristen. Het NNBT was niet aangesloten bij een garantiefonds. ,,Daardoor loop je nu het risico dat het geld wat we geven in de boedel verdwijnt, omdat de vakantieboekingscentrale geen aparte stichting is, maar een commercieel onderdeel van het NNBT.''

Niettemin ziet Schaap in dat het geen reclame is voor het noordelijk toerisme nu er dagelijks boze telefoontjes bij het NNBT binnenkomen. ,,We moeten dit netjes afwikkelen. Hoe? Dat weet ik nog niet. We gaan eerst met de bewindvoerder praten.'' Volgens Scheper is de houding van de provincies ,,uitermate frustrerend.'' ,,Straks staan er huilende toeristen voor een hotel, die geboekt hebben en betaald, maar niet naar binnen mogen''. Volgens Schepers is een faillissement onontkoombaar van het NNBT, waar nu 42 mensen werken.