`De beleving begint al in de auto'

Knallende champagne, toeterende auto's en bekende dj's. Alle vrienden van ID&T kwamen gistermiddag samen op het terras van bar-restaurant Mme Jeanette in de Amsterdamse Pijp. Van hieruit gaat zaterdagnacht ID&T Radio, de eerste danceradio op de Nederlandse ether, de lucht in.

Sinds drie jaar zit ID&T Radio, eigendom van het entertainment- en mediabedrijf ID&T, op de kabel. De zender biedt non-stop dancemuziek en in de avonduren live-optredens van aan ID&T verbonden dj's als Tiësto en Armin van Buuren. Maar het populaire dancestation is de kabel ontgroeid, zeggen ze zelf. ID&T wist via de kabel nooit meer dan 0,3 procent van alle Nederlandse luisteraars te bereiken.

Eind maart sloot de jonge ploeg van ID&T zich aan in de rij voor een etherfrequentie met een businessplan dat de medewerkers vele nachtelijke overuren bezorgde. Gisteren resulteerde dit, dankzij een succesvol bod van 2.500.336 euro, in een plek in de ether.

In de voorbereiding op de veiling schakelde ID&T, marktleider van de Nederlandse dance-industrie, adviesorganisatie KPMG in om onderzoek te doen naar de sector.

Hieruit bleek dat het economisch belang van de dance-industrie groot is. Jaarlijks wordt bijna 500 miljoen euro omgezet, dankzij 600.000 trouwe fans en in totaal 2,3 miljoen jongvolwassenen die zeggen geïnteresseerd te zijn in dance.

Oprichter en eigenaar van ID&T, Duncan Stutterheim, in felgroene bloes en met een glas champagne in de hand, denkt dat het KPMG-rapport ID&T heeft geholpen om een etherfrequentie te bemachtigen. ,,De conclusies van KPMG hebben gezorgd voor erkenning van de dance-industrie. Sindsdien hebben we keihard gewerkt voor deze frequentie. Het resultaat is dat wij als enige zender twee goede beoordelingen hebben gekregen, één voor ons businessplan en één voor onze programmering.''

Dagelijks krijgt ID&T Radio mailtjes van fans die vragen: `Waar zitten jullie?' ,,De meeste mensen horen dance alleen in discotheek'', zegt Stutterheim. Dat is straks verleden tijd: het bereik van de zender wordt volgens het businessplan tien keer zo groot. ,,Nu begint de beleving van mensen al in de auto, op weg naar een dancefeest.''

Wel moet flink campagne worden gevoerd, want het dancestation krijgt in heel Nederland zestien verschillende frequenties. Deze dekken 65 procent van het land, waaronder de gehele randstad. Maar Stutterheim maakt zich over de bereikbaarheid van ID&T Radio geen zorgen: ,,Mensen die gaan zappen herkennen ons meteen. Wij maken unieke radio.''