Wie goed kan zoeken kan meer vinden

In vier jaar tijd is Google een begrip geworden. De zoekmachine wordt door veel internetgebruikers als de beste beschouwd en is in de meeste landen met een hoge internetdichtheid de meest gebruikte search engine. Werelwijd gebruiken zes op de tien internetgebruikers Google om te zoeken. Oudere zoekmachines als AltaVista en HotBot raken al in de vergetelheid. Mensen die na 1998 online zijn gekomen kennen de namen vaak niet eens.

Google betekent ook macht. Het bedrijf achter de zoekmachine, die is opgericht door twee studenten informatica uit de Verenigde Staten, wordt veel macht toegeschreven. Goed vindbaar zijn met Google betekent voor veel bedrijven extra omzet. De gepatenteerde manier waarop de zoeksoftware informatie indexeert en vindbaar maakt, is sommige ondernemers een doorn in het oog. Dat dat vooral ondernemers zijn wier bedrijvensites niet bovenaan staan bij de zoekresultaten zal niemand verbazen.

En wie goed kan zoeken met Google, kan nog meer vinden, wat ook macht betekent. Hoe meer nuttige informatie iemand op internet kan vinden des te hoger zijn status thuis of op de werkvloer.

Het succes van het boek Google Hacks, dat in de top 10 van de bestsellerliijst van de New York Times staat, komt dan ook niet helemaal uit de lucht vallen. Het boek, dat is verschenen bij de gerespecteerde technische uitgever O'Reilly die vooral boeken over programmeertalen en internetprotocollen uitgeeft, bevat honderd `tips and tricks' die interessant zijn voor onder meer zoekers, informatieaanbieders, ontwerpers van websites en programmeurs. De eerste 35 tips zijn bedoeld voor internetgebruikers die Google vooral als zoekmachine gebruiken. Uitgelegd wordt onder andere hoe je Google als woordenboek en als spellingchecker kunt gebruiken, dat het soms zinnig is om een bepaald jargon te gebruiken, hoe je aandelenkoersen kunt volgen via de zoekmachine, hoe Google ook als telefoonboek te gebruiken is, hoe je binnen directories van een website zoekt, hoe je wetenschappelijke en krantenartikelen kunt zoeken. Voor veel van deze zoekmethoden zijn commando's nodig die niet algemeen bekend zijn en die niet op de helppagina's van Google staan.

Op de website van O'Reilly staat een aantal tips uit het boek uitgebreider beschreven. Zo blijken er verschillende manieren te zijn om Google als (Amerikaans) telefoonboek te gebruiken door middel van de termen `phonebook', `rpphonebook' en `bpphonebook'.

Wie bijvoorbeeld op zoek is naar een Smith in de staat Californië, kan invullen `phonebook smith ca'. Google laat dan alle telefoonboekachtige informatie over Smiths in Californië zien. Dat is praktisch als je niet meer informatie hebt dan een achternaam en een staat. Bij de meeste Amerikaanse online telefoonboeken moet je een achternaam, voornaam of voorletter, plaats en staat invullen voordat je kunt zoeken.

Een andere tip die ook voor niet-Amerikanen nuttig is, is de manier om de limiet van tien woorden te omzeilen. Zoekopdrachten die langer zijn dan tien woorden worden door Google niet geaccepteerd. Google Hacks geeft in dit geval geen `geheime commando's' maar leert de lezer slimmer zoeken. Te algemene woorden weglaten is het advies. Wie op zoek is naar informatie over de versregels `Jantje zag eens pruimen hangen o, als eieren zoo groot' heeft niet alle woorden nodig. De zoekopdrachten `pruimen hangen' of `eieren zoo groot' zijn al voldoende om het hele gedicht, de naam van de dichter en de publicatiedatum te vinden.

Tara Calishain and Rael Dornfest: Google Hacks. 100 Industrial-Strength Tips and Tricks. O'Reilly 2003

Websites: www.google.com; hacks.oreilly.com/pub/ht/2; www.oreilly.com/catalog/googlehks

[mjk@nrc.nl]

Op www.nrc.nl/klaver beantwoordt Marie-José Klaver elke donderdag vragen van lezers.