Met honderd km per uur op de jetski

In natuurgebied de Biesbosch veroorzaken hardvarende bezoekers veel overlast. De politie jaagt op hardvaarders en een verbod op jetski's en waterscooters is in de maak.

Even buiten natuurgebied De Biesbosch geeft Ton van Seeters van de Waterpolitie Drimmelen fors gas om in de buurt te komen van twee jongens in een motorbootje. Zijn politieboot veroorzaakt een breed uitwaaierende golfslag. De twee jongens blijken geen vaarbewijs te hebben en dat komt ze op een bekeuring van 57 euro te staan.

In natuurgebied De Biesbosch veroorzaken bezoekers veel overlast. Jongeren varen er graag hard in speedboten en op de populaire waterscooters en jetski's die met gemak een snelheid van honderd kilometer per uur halen. Speedboten verbieden kan niet, maar een verbod op waterscooters en jetski's is in de maak. Over twee weken beslist het algemeen bestuur van het natuur- en recreatieschap De Biesbosch hierover. Een meerderheid van het bestuur is er voor. Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant stemden eerder al in met een wijziging van de vaartuigenverordening die zo'n verbod mogelijk maakt. De jongeren mogen dan alleen nog met hun jetski's en waterscooters in het waterskigebied bij de Biesbosch komen.

Van Seeters stuurt zijn motorboot met gemak over de golven van de Amer, de rivier tussen de Biesbosch en Drimmelen. Op het water staat een stevige wind. Voor de stad op het water paraderen verschillende motorbootjes. De jetski's en waterscooters zijn volgens Van Seeters in het gebied een betrekkelijk nieuw fenomeen, pas de laatste twee jaar ziet hij ze veel. ,,Het is vergelijkbaar met motorcrossen in een waardevol bosgebied. Dat kan toch ook niet?''

De waterscooters (zakken weg in het water bij lage snelheid) of jetski's (bootjes) varen met groepjes van vijf tot tien door de Biesbosch. Wanneer de politie ze ergens ziet, gaat ze er direct achteraan maar, erkent ook de politie, het is lastig om de jongeren te pakken te krijgen. De politie heeft wel het recht om de scooters en jetski's in beslag te nemen, wanneer ze meer dan veertig kilometer te hard gaan. Maar dat komt slechts enkele keren per jaar voor.

Van Seeters laat de plekken zien in de Biesbosch waar de scooters vaak komen. In de hoofdgeulen mag officieel maar negen kilometer per uur gevaren worden, en in de zijgeulen zes kilometer per uur. ,,Kijk, zie je die meerkoet op zijn nest, midden op het water? Mooi, hè. Die nesten worden dus ook helemaal ondersteboven gegooid door de golfslag. Hierdoor kalven ook de oevers steeds verder af, waardoor de kreken steeds breder, maar ook ondieper worden.''

Aan de rand van de Biesbosch wijst hij op andere effecten. Direct tegenover Drimmelen bijvoorbeeld, kunnen de kanoërs vanuit het verhuurbedrijf de Amer oversteken naar de Biesbosch. Daarom moet daar langzamer gevaren worden. Ook bij jachthaventjes geldt een lagere vaarsnelheid. ,,De boten kunnen anders schade oplopen door de golfslag. Maar de jetski's gaan er natuurlijk gewoon met vol gas langs. Er kunnen touwen afbreken en de verf kan beschadigen doordat de boten tegen de meerpalen aanrijden. Die schade kan in de duizenden euro's lopen.'' Doordat ze vaak hun kunsten vertonen bij strandjes brengen ze volgens Van Seeters ook zwemmers in gevaar. ,,Daar zijn al eens doden bij gevallen, niet in de Biesbosch, maar toch.''