Vernis van sterrendom af

Misschien berust het hele idee van sterrendom wel op de wens om iemand anders te zijn. Het bestaan van een popster, groter dan het leven zelf en niet vrij van mythische trekken, moet een magische aantrekkingskracht uitoefenen op de fans, die immers per definitie in iets minder comfortabele omstandigheden leven. Dan moet het toch mooi wezen om zo'n ster te zijn, met volop geld, glamour, macht, seks – het moeizame creatieve proces zal niet altijd een grote rol spelen in zulke fantasieën. Dat vooral pubers, met de in hun leeftijdsfase ingebakken identiteitscrises, voor dit idee gevoelig zijn hoeft geen betoog.

Daarop zijn de MTV-programma's Becoming en Becoming Wannabees gebaseerd, waarbij de fanatiekste fans voor het oog van de camera in de huid van hun idool kruipen. In het laatste programma strijden drie wannabees onder leiding van het net-niet-sterretje Christina Milian al dansend, zingend en quizvragen beantwoordend om de prijs. In het eerste programma wordt een recente clip aan een remake onderworpen, met een goed gelijkende superfan in de hoofdrol. Nuchtere, volwassen zielen mogen zich afvragen wat de zin van zo'n operatie is, maar echt fandom onttrekt zich nu eenmaal aan rationele overwegingen en de kijkcijfers zijn natuurlijk ook aardige argumenten.

Toch is het leuk om eens een clip onder ogen te krijgen waarin zo'n fenomeen op de hak genomen wordt. Dat is meteen de enige reden om de clip van `Do It With Madonna' van de Australische groep The Androids uit te kijken, want het nummer in kwestie is zo'n typisch zeikerig meezing-punknummertje met instant-zomerhiteffecten.

In de tekst reppen de heren van hun adolescentenfantasieën over sterren als Christina Aguileira, Kylie Minogue, Pink, Britney Spears en de dame die het nummer aan zijn titel hielp en die toch wel favoriet blijkt te zijn – want Britney ,,is always hanging with her mum''. De grap is dat deze sterren worden uitgebeeld door overduidelijke en niet eens zo gladgeschoren travestieten, inclusief Britneys' mam. Een nieuw hoofdstuk in de Australische travestietentraditie, zoals we die kennen uit de film Priscilla, Queen Of The Desert.

Madonna is in deze optiek een enorm dik viswijf, en vrij lelijk bovendien. Misschien had ze er wel zo uitgezien als ze geen ster was geworden en niet frequent met personal trainers in de weer was geweest. In ieder geval laat de band met zo'n hilarisch clipje wel wat vernis van het sterrendom afbladderen en dat is een welkome ingreep. Madonna scheen het liedje in kwestie wel aardig en, wie weet, complimenteus te vinden, maar toen had ze de clip vast nog niet gezien.