Nederlanders geven minder aan wonen uit

De consumentenbestedingen voor de inrichting van de woning, die jaarlijks zo'n 10 miljard euro bedragen, zijn het afgelopen jaar in Nederland aanzienlijk gedaald.

Dit blijkt uit cijfers van de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW) over de verkoop van onder meer vloeren, keukens en meubelen.

In het eerste kwartaal 2003 is volgens voorlopige cijfers de omzet in de totale wonenbranche met 5,8 procent gedaald in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het jaar 2002, waarover het CBW nu gedetailleerde gegevens heeft, was al zeer mager met een omzetdaling van 4,8 procent. In het vierde kwartaal van vorig jaar is de omzet zelfs gedaald met 10 procent.

,,De negatieve ontwikkeling van vorig jaar zet dus door in 2003'', concludeert directeur R. van der Weerd van de CBW. ,,De daling van het consumentenvertrouwen slaat duidelijk neer in de non-foodbestedingen.''

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldde eerder deze week een lichte stijging van de consumptie, maar de zeer slechte maand maart is nog niet meegenomen in de berekeningen. De klappen vallen vooral bij de woningtextielwinkels, waar de omzet in heel 2002 is gedaald met 5,4 procent (14,7 procent in het vierde kwartaal). Het minst lijden de kurk- en parketvloerenwinkels met een omzetdaling van 0,9 procent (7 procent in het vierde kwartaal). Vooral de kleinste winkels (tot een half miljoen euro omzet) en grote winkels (5 tot 7,5 miljoen euro) hebben minder inkomsten gekregen, respectievelijk 7,5 en 9,4 procent.

De bestedingen lopen in de grote steden veel harder terug dan elders in het land. Was de gemiddelde afname in Nederland iets minder dan 5 procent, in de grote steden was dat vorig jaar 8,1 procent en zelfs 19,4 procent in het vierde kwartaal. In het zuiden van Nederland was de daling in 2002 maar 1,4 procent, al is die daling in het vierde kwartaal ook toegenomen (3,7 procent).